صحت

آغاز کمپاین واکسین پولیو در افغانستان؛ ۵.۳ میلیون کودک واکسین می‌شوند

Published

on

(Last Updated On: دلو ۳, ۱۴۰۱)

وزارت صحت عامۀ از آغاز نخستین دور کمپاین واکسین پولیو در سال ۲۰۲۳ میلادی در ۱۶ ولایت افغانستان خبر داده است.

شرافت زمان امر، سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته است که در این دور کمپاین، ۳.۵ میلیون کوک زیر سن پنج سال در ۱۷۸ ولسوالی در بخش‌های شرق، جنوب، جنوب-شرق و غرب افغانستان به شمول کابل واکسین می‌شوند.

وی افزوده است که این کمپاین امروز دوشنبه (سوم دلو) آغاز و برای چهار روز ادامه خواهد یافت.

به گفتی سخنگوی وزارت صحت عامه: «در سال ۲۰۲۲، تنها دو واقعه مثبت پولیو در ولایات پکتیکا و کنر گزارش شده بود که نسبت به ۵۶ واقعه در سال ۲۰۲۰ و چهار واقعه در سال ۲۰۲۱ کاهش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.»

درهمین حال، قلندر عباد، وزیر صحت عامه می‌گوید که:«افغانستان نسبت به هر زمان دیگر به محو پولیو نزدیک‌تر شده است. ما امیدوار هستیم که تا پایان سال ۲۰۲۳ با تطبیق موفقانه کمپاین‌های پلان‌شده واکسین پولیو، شاهد صفر شدن واقعات پولیو در افغانستان باشیم.»

عباد از والدین کودکان، عالمان دینی و بزرگان قومی خواسته است که برای تطبیق واکسین پولیو با واکسیناتوران در سراسر کشور همکاری کنند.

این کمپاین توسط وزارت صحت عامه و در همکاری مالی سازمان جهانی صحت و صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در بخش‌های افغانستان انجام خواهد شد.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه در جریان سال گذشته میلادی، نه دور کمپاین سرتاسری و فرعی تطبیق واکسین پولیو در افغانستان راه‌اندازی شده که پیامد خوبی در کنترول گردش ویروس پولیو داشته است.

این در حالی است که پیش از این، سازمان جهانی صحت از تلاش‌ها برای محو بیماری فلج کودکان (پولیو) در افغانستان خبر داده و گفته بود که غلبه بر پولیو در این کشور پیروزی جهانی خواهد بود.

به گفتۀ این سازمان، تا زمانیکه پولیو در یک‌جا وجود داشته باشد، این مریضی در همه‌جا یک تهدید باقی خواهد ماند.

Trending

خروج از نسخه موبایل