Connect with us

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا: دولت افغانستان نباید «دولت درمانده» شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۲۱, ۱۴۰۰)

اتحادیه اروپا تاکید کرده است که دولت افغانستان نباید به سناریوی «دولت درمانده» (Failed state) دچار شود.

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا روز گذشته با تصویب قطع‌نامه ای افزایش حملات طالبان را محکوم کرده اند.

این اتحادیه از طالبان خواسته است که حملات خود علیه غیرنظامیان و نظامیان را متوقف و “به قوانین بین المللی بشردوستانه احترام کامل قایل شود.”

اعضای پارلمان اتحادیه اروپا  به ” اوضاع شکننده داخلی، وخیم شدن اوضاع امنیتی، گفتگوهای صلح میان افغان‌ها که به بن بست خورده و تصمیم خروج نیروهای امریکایی و ناتو” اشاره کردند.

آنان گفته اند که این موارد باعث تشدید جنگ داخلی و ایجاد خلا قدرت خواهد  شد که در یک سناریوی وخیم تر میتواند باعث روی کار آمدن دوباره طالبان شود.

در قطع نامه آمده است که این امر، “برای ثبات سیاسی-اجتماعی و دستاوردهای ۲۰ پسین این کشور میتواند خیلی نگران کننده باشد.”

نمایندگان اتحادیه اروپا همچنان تاکید کرده اند که دستاوردها و حقوق زنان و دختران افغان که زیر تهدید قرار گرفته است، هرچه زودتر مواظبت و تقویت گردد.

این قطعنامه با ابراز نگرانی در مورد شکنندگی و بی ثباتی دولت افغانستان و عدم اداره حکومت بر بیشتر نقاط کشور، بر لزوم جلوگیری از دچار شدن دولت افغانستان به سناریوی «دولت درمانده» تاکید کرده است.

با این حال، اتحادیه اروپا به روند صلح به مالکیت و رهبری افغان ها تاکید کرده و گفته است که بازسازی های پسا جنگ به صلح فراگیر و دوامدار و نیز به امنیت و توسعه بستگی دارد.

رویداد های اخیر

گذرگاه تورخم به‌صورت مؤقت مسدود می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۷, ۱۴۰۳)

عبدالجبار حکمت، کمیسار تورخم اعلام کرده است که این گذرگاه به مدت سه روز از سوی پاکستان به روی رفت‌وآمد مریضان و مسافران مسدود می‌شود.

آقای حکمت گفته است که این گذرگاه از روز جمعه (۲۸ ثور) تا روز یک‌شنبه هفته آینده به روی مریضان و مسافران مسدود خواهد بود.

او افزوده است که مسیر تجارتی به صورت ۲۴ ساعته بازخواهد بود و تردد موترهای باربری و انتقال اموال تجارتی به صورت عادی جریان خواهد داشت.

حکمت افزوده است که دلیل مسدود شدن این گذرگاه به روی مریضان و مسافران، انتقال ادارات مرزی پاکستان از ساختمان‌ قدیمی به ساختمان جدید است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت دفاع: درپی سقوط چرخبال در غور یک نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

وزارت دفاع حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد در پی سقوط چرخبالی در فیروزکوه، مرکز ولایت غور، یک نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع در شبکه ایکس گفته است که صبح روز چهارشنبه یک چرخبال نوع «ام‌آی ۱۷» قوای هوایی که به ولایت غور اعزام شده بود، دچار عوارض تخنیکی شده و هنگام نشست اضطراری به دیوار برخورد کرده و سقوط کرده است.

در تصاویری که رسانه‌ها از این رویداد منتشر کرده اند لاشه یک چرخبال در داخل آب دیده می‌شود که شماری از مردم در اطراف آن جمع شده اند.

سخنگوی وزارت دفاع گفته است که این چرخبال به هدف بیرون کشیدن اجساد قربانیان از موتری که در دریای هریرود افتاده بود، به فیروزکوه اعزام شده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر با سفیر جاپان در کابل دیدار کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

تاکایوشی کورمایا، سفیر جاپان برای افغانستان در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا گفته است، عدم حضور دیپلوماتیک کشورهای غربی در افغانستان باعث شده تا آن‌ها از تحولات مثبت افغانستان اطلاعی نداشته باشند و به گفته وی مناسب این است که جامعه جهانی به گونه مستقیم با امارت اسلامی روابط داشته باشد.

آقای کورمایا همچنان افزوده، جاپان متعهد به همکاری با افغان‌ها در زمینه‌های جلوگیری از حوادث طبیعی، تداوی معتادان مواد مخدر و کشت بدیل برای دهقانان افغان است.

از سوی هم مولوی عبدالکبیر در این دیدار گفته است، امارت اسلامی به دلیل حمایت مردم توانسته است صلح سراسری را تأمین کند، پروژه‌های بزرگ را آغاز کند و پیشرفت‌های زیاد دیگری نیز داشته باشد.

معاون سیاسی افزوده، امارت اسلامی برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کند و خواهان تعامل مثبت و روابط گسترده با جهان است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!