تجارت

اداره محیط زیست: شرکت‌ها و تاجران تولید و استفاده از پلاستیک را کاهش دهند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۵, ۱۴۰۲)

اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان امروز (دوشنبه ۱۵، جوزا) در مراسمی با تجلیل از روز جهانی محیط زیست تحت نام «مبارزه با آلودگی پلاستیکی» از شرکت‌ها و تاجران خواست تا به گونه‌ای تدریجی تولید و استفاده از پلاستیک را کاهش دهند.

همچنان مسئولان این اداره از جامعه جهانی می‌خواهند که کار ۲۲ پروژه مرتبط به محیط زیست را در افغانستان از سر گیرند.

عبدالرحمن حافظ، رییس عمومی اداره محیط زیست می‌گوید که:«ما از صنعت کاران و فابریکه داران کشور می‌خواهیم که تولید خریطه‌های پلاستیکی را به گونه تدریجی توقف دهند و در عوض زمینه تولید خریطه‌های کاغذی را فراهم نمایند.»

از روز جهانی محیط زیست در سراسر جهان با شعارها و برنامه‌های گوناگون تجلیل می‌شود.

درهمین حال، وزیر صحت عامه در این مراسم می‌گوید که امارت اسلامی آماده همکاری کامل با جامعه جهانی در زمینه حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا است.

قلندر عباد می‌افزاید که آلودگی هوا منجر به شیوع امراض سرطانی می‌شود و در افغانستان ظرفیت‌های تداوی سرطان وجود ندارد، اما این وزارت تلاش دارد تا یک برنامه ملی برای تداوی سرطان در کشور ایجاد کند که با معیارهای بین‌المللی برابر باشد.

داکتر قلندر عباد، وزیر صحت عامه می‌گوید که:«یکی از دلایل سرطان یقیناً همین آلودگی‌های پلاستیک است و استادان بهتر می‌دانند که چگونه پلاستیک سبب سرطان در انسان می‌شود. و سرطان بیماری است که ما امروز در تمام افغانستان یک متخصص در بخش سرطان نداریم.»

همزمان با روز جهانی محیط زیست برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گزارش داده است که سالانه بیش از ۴۳۰ میلیون ُتن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود که نیم آن تنها برای یک‌ بار مصرف طراحی شده است. سرمنشی عمومی سازمان ملل گفته است که روزانه، بیش از بیست هزار لاری زباله پر از پلاستیک به اقیانوس‌ها، دریاها و دریاچه‌ها ریخته می‌شوند.

عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد دراین باره می‌گوید که:«به دلیل توسعه نایافته‌گی که در روستاهای افغانستان وجود دارد؛ متاسفانه در بسیاری از موارد هموطنان ما از آب‌های آلوده استفاده می‌کنند که این می‌توانند پیامدهای مخرب و منفی در بازتولید امراض برای هموطنان ما در پی داشته باشد.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۲ میلادی، پنجم ماه جون را به عنوان روز جهانی محیط زیست نام‌گذاری کرد. و افغانستان مانند سایر کشورهای جهان می خواهد در بهبود محیط زیست سهم فعال داشته باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل