رویداد های اخیر

ادامه‌ درگیری‌ها در شمال کشور؛ صدها فامیل به کابل آواره شدند

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۸, ۱۴۰۰)

صدها فامیل به دلیل درگیری‌های اخیر میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولایت‌های شمالی کشور به شهر کابل فرار نموده اند.

این فامیل‌ها در منطقه‌ی سرای شمالی و خیرخانه، در شمال شهر کابل بیجا شده اند و در زیر آفتاب سوزان در خیمه‌ها و چادرها شب و روز را سپری می‌کنند.
خبرنگار آریانانیوز که به محل رفته است می‌گوید که اکثر این بیجاشده‌گان از ولایت‌های کندز، تخار و بغلان به کابل فرار نموده اند.
شماری از این فامیل‌های آوره می‌گویند که به دلیل درگیری‌های اخیر در ولایات شان مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند و تمامی دار و ندار شان را رها کرده اند و یا هم آتش گرفته است.
این خانواده‌ها برای سرپناه تنها از چادر و خیمه‌ها استفاده می‌کنند.
می‌گویند که حکومت تا هنوز برای شان هیچ کمکی نکرده است و از حکومت می‌خواهند تا به مشکلات شان رسیده‌گی نمایند.
به گفته خبرنگار آریانانیوز از محل در میان این بیجاشده‌گان ده‌ها کودک نیز دیده می‌شوند.
در حال حاضر این بیجاشده‌گان با کمبود آب آشامیدنی و دارو روبرو هستند.
رحم‌الدین یکی از این بیجا شده‌گان که از ولایت کندز فرار نموده است به خبرنگار آریانانیوز گفته است که طالبان در ولایت کندز از خانه‌های غیرنظامیان به عنون سپر استفاده می‌نمودند.
رحم‌الدین گفت:” در شهر کندز بسیار وحشت بود، و جسدها در روی جاده‌ها افتاده بودند. طالبان بسیار عملکرد وحشیانه داشتند و از مردم بخود سپر ساخته بودند.”
وی می‌گوید که با بسیار مشکلات روبرو هستند و دراین مدت تنها باشنده‌گان خیرخانه و سرای شمالی برای شان آب و نان تهیه کرده اند، اما حکومت تاهنوز به این بیجاشده‌گان کمک نکرده است.
این درحالی است که سازمان ملل متحد ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که در هفت ماه گذشته دست کم ۳۳۰ هزار تن به دلیل افزایش درگیری‌ها در سراسر افغانستان آواره شده اند.
با تشدید درگیری‌ها در شمال افغانستان و دیگر مناطق کشور، کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، نسبت به بحران انسانی قریب الوقوع هشدار داد و گفت که عدم دستیابی به توافق صلح آوارگی بیشتری را در پی خواهد داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل