خبر های تصویری

استخراج نفت از حوزه آمو دریا آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

روند استخراج نفت از حوزه نفتی آمو دریا روز دو شنبه ( 1 عقرب) رسما آغاز گردید. حوزه نفتی آمو دریا در ولایت سرپل در شمال کشور موقعیت دارد و براساس پیش بینی های وزارت معادن این حوزه بیش از 80 میلیون بشکه نفت می باشد.

وحید الله شهرانی وزیر معادن این کار را یک گام مهم در راستای خود کفایی افغانستان از بایت نیازمندی مواد نفتی و تامین انرژی عنوان می کند.

وزیر معادن میگوید، تا پایان سال جاری خورشیدی، 153 هزار بشکه نفت از این حوزه استخراج میگردد و در سال آینده این رقم به یک و نیم میلیون بشکه نفت بالا خواهد رفت و رفته رفته در سال 1393 یعنی دوسال بعد، تیل تولید شده از این حوزه به بیش از دو میلیون بشکه خواهد رسید.

به گفته آقای شهرانی،‌ نفت تولید شده تا دوسال آینده در خارج افغانستان تصفیه میگردد و پس از دوسال تیل استخراج شده در داخل افغانستان تصفیه خواهد شد.

وزیر معادن هم چنان گفت که کار روی استخراج نفت از حوزه نفتی افغان تاجک نیز به شدت جریان دارد و تا 9 ماه دیگر این روند نیز آغاز خواهد شد.

افغانستان سالانه سه و نیم ملیارد دالر را مواد نفتی وارد میکند. پیشبینی میشود که با آغاز کار استخراج نفت و گاز از حوزه نفتی افغان تاجک، نزدیک به نود درصد نیازمندی هایش را تامین خواهد کرد.

وزارت معادن میگوید، افغانستان در حال حاضر مصئونیت ملی انرژی از بابت مواد نفت ندارد و بدون شک آغاز کار استخراج نفت از این حوزه،  افغانستان را به سوی خود کفایی نزدیک میسازد.

انتظارمی رود با آغاز استخراج نفت از حوزه افغان تاجک زمینه کار برای هزاران نفر در این دو حوزه نفتی فراهم شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل