Connect with us

رویداد های اخیر

اعتماد سازی و نقشه‌راه سیاسی موضوعات مهم مذاکرات امروز دوحه

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

در دومین روز مذاکرات میان هیات های بلند پایه دولت افغانستان و طالبان؛ چانه‌زنی برای تشکیل سه گروه مذاکراتی جریان دارد.

منابع از دوحه به آریانا نیوز می‌گویند که این سه گروه کاری قرار است روی سه موضوع‌ی قانون اساسی آینده، اعتماد سازی و نقشه راه سیاسی به صورت همزمان و موازی کار کنند.

بر بنیاد گفته های این منابع رهایی زندانیان طالب و بیرون‌شدن نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد در بخش اعتمادسازی و ایجاد حکومت گذار در بحث نقشه راه سیاسی می‌گنجد.

اما آتش بس، فوری ترین چیزی است که نمایندگان هیات دولت افغانستان به دنبال آن اند، کابل به این باور است که طالبان به دنبال گرفتن قدرت از راه زور هستند نه اینکه بخواهند به یک راه حل سیاسی از راه گفت‌گو برسند.

سهیل شاهین عضو هیات مذاکره کننده طالبان میگوید: “این برداشت طرف مقابل است، سیاست ما این نیست؛  سیاست ما این است که به یک راه حل از راه مذاکره برسیم؛ چون آن زمان ما می توانیم در افغانستان یک صلح پایدار بر قرار کنیم که هدف نهایی همه ما است.”

در اینجا هیات جمهوریت از نوع نظام آینده بر بنیاد تصمیم مردم را هم بحث می کنند اما طالبان تا کنون از قبول اراده مردم در پای صندق های رای چیزی نگفته اند و خواهان ایجاد نظام اسلامی شبیه همین امارات خودشان هستند.

سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح میگوید: “فراموش نکنید افغانستان طی دو دهه گذشته دیموکراسی را تجربه کرده است اراده مردم بر اساس هر نفر یک رای چی زن چی مرد از ارزش های اولیه ما است که برای ما در این دور مذاکرات مهم است.”

تا کنون  هیات‌های دو طرف با ترکیب ۷ نفره از هردو سو، چهار جلسه‌ را پشت درهای بسته به پایان رسانده اند.

عبدالله عبدالله، کریم خلیلی، عبدالسلام رحیمی، عطا محمد نور، معصوم استانکزی، فاطمه گیلانی و باتور دوستم از طرف دولت افغانستان و عبدالغنی برادر، شهاب‌الدین دلاور، عبدالسلام حنفی، ملا دین محمد، مولانا فرید، ملا فاضل و شیخ عبدالحکیم حقانی از طرف گروه طالبان در این جلسات حضور دارند.

رویداد های اخیر

Turkmenistan’s foreign minister accepts IEA envoy

Meredov said at a ceremony on the occasion that Turkmenistan and Afghanistan are planning to implement major projects, so it is necessary to increase the level of diplomatic relations.

Published

on

(Last Updated On: )

Rashid Meredov, Deputy Chairman of the Council of Ministers and Minister of Foreign Affairs of Turkmenistan, has accepted Fazl Mohammad Sabir as the Charge d’Affaires of the Embassy of Islamic Emirate of Afghanistan (IEA) in Ashgabat.

According to a statement from the Ministry of Foreign Affairs of Afghanistan, Meredov said at a ceremony on the occasion that Turkmenistan and Afghanistan are planning to implement major projects, so it is necessary to increase the level of diplomatic relations.

He expressed hope that with the joint diplomatic efforts of the two countries, the practical work of the TAPI gas pipeline, TAPI power transmission and railway between Torghundi and Herat will begin soon.

The Islamic Emirate took control of Afghanistan in August 2021, but no country has recognized it as a government.

But some countries in the region have established closer relations with the Islamic Emirate than others.

In December last year, Chinese President Xi Jinping accepted Asadullah Bilal Karimi’s credentials as Afghanistan’s ambassador to Beijing.

 

Related stories:

China’s president accepts credentials for Afghanistan’s envoy to Beijing

Russia continues to work on removing IEA from list of banned groups: Kabulov

Continue Reading

رویداد های اخیر

کانگرس امریکا نشستی را برای بررسی وضعیت زنان افغانستان برگزار می‌کند

Published

on

(Last Updated On: )

قرار است کمیسیون حقوق بشر کانگرس ایالات متحده امریکا نشستی را برای بررسی وضعیت زنان افغانستان برگزار کند. این نشست روز سه‌شنبه هفته‌ پیشرو با حضور رینا امیری، نماینده خاص امریکا در امور زنان افغانستان، هیدربار، معاون بخش زنان دید‌ه‌بان حقوق بشر و شماری از زنان افغان برگزار خواهد شد.

بر بنیاد اعلامیه‌ این کمیسیون، اشتراک کنندگان این نشست مسایل حقوق بشری مشمول وضعیت زنان و دختران در افغانستان را بررسی و توصیه‌هایی را برای اقدام کانگرس امریکا ارایه خواهند کرد.

در اعلامیه‌ کمیسیون حقوق بشر کانگرس امریکا آمده است: «از اگست سال ۲۰۲۱، وضعیت زنان و دختران افغان به طرز چشمگیری بدتر شده است. فهرست رو به افزایش محدودیت‌های شدید اعمال‌شده توسط طالبان توانایی مشارکت زنان در زندگی عمومی را به شدت کاهش داده است.»

این کمیسیون همچنان با اشاره به منع زنان از کار و محرومیت از دسترسی به آموزش افزوده که کنترول بر زندگی خصوصی زنان افزایش یافته است.

همزمان با این، کاترین بروکر، شارژدافیر امریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته است که بحران بشری و اقتصادی، امنیت افغانستان و همسایه‌هایش را تضعیف می‌کند. او در این نشست که در پارلمان اروپا برگزار شد، افزود که امریکا متعهد به تقویت ثبات در افغانستان از طریق دیپلماسی و کمک‌های بشردوستانه است.

کاترین بروکر، شارژدافیر امریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته است: «ایالات متحده امریکا همچنان از طالبان خواسته است که به تعهدات شان در عرصه‌های اقتصادی، حقوق بشری و جلوگیری از استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان عمل کنند.»

بروکر افزود که امریکا آماده همکاری با کشورهای آسیای مرکزی عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در عرصه‌های گوناگون از جمله در تلاش‌های آنان به خاطر پاسخگویی موثر به چالش‌های امنیتی در منطقه و آموزش دختران در افغانستان است.

این درحالی است که امارت اسلامی همواره نگرانی‌ها بابت نقض حقوق زنان در افغانستان را بی‌جا دانسته و تأکید کرده است که متعهد به رعایت حقوق زنان مطابق به شریعت اسلامی است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

پاکستان و ترکمنستان بر سر پروژه تاپی با مشارکت افغانستان و هند توافق کردند

تاپی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه عنوان شده و قرار است از طریق آن سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند انتقال یابد.

Published

on

(Last Updated On: )

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که مصدق ملک، وزیر نفت این کشور در دیدار با رشید مرادوف، وزیر خارجه ترکمنستان روی پیگیری پروژه تاپی با مشارکت افغانستان وهند توافق کرده‌‌اند.

بر اساس گزارش‌ها در این دیدار در مورد پروژه خط‌ لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان و هند یا تاپی صحبت شده‌است.

همچینن وزرات خارجه پاکستان نیز با نشر اعلامیه‌ی گفته که اسحاق‌دار با وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و بر اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی و برق از جمله پروژه تاپی گفتگو کرده‌اند.

مرادوف، وزیر خارجه ترکمنستان روز(سه‌شنبه،۲ اسد) طی یک سفر دو روزه وارد اسلام‌آباد شد.

پروژه تاپی در سال ۲۰۱۶ توسط سران کشور‌های ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند توافق شد که به دلیل تهدیدات امنیتی و تحولات در افغانستان این پروژه متوقف شد.

تاپی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه عنوان شده و قرار است از طریق آن سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند انتقال یابد.

این درحالیست که امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه و خواجه عوضوف، سفیر ترکمنستان در کابل روز پنج‌شنبه (۴اسد) در مورد گسترش روابط دیپلوماتیک و آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان گفتگو کردند.

وزارت خارجه با نشر خبرنامه‌ای گفته که آقای متقی پروژه تاپی را از اولویت‌های مهم در افغانستان دانسته و افزوده است که اداره‌های مربوطه در افغانستان در تلاش اند تا کارهای تخنیکی پروژه تاپی به اتمام برسد و کار عملی آن آغاز شود.

 

خبرهای مرتبط:

امیرخان متقی و سفیر ترکمنستان درباره کار عملی پروژه تاپی گفتگو کردند

رئیس اجرایوی پروژه تاپی از پیشرفت‌های اخیر پروژه تاپی ابراز خرسندی کرد

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!