تجارت

افغانستان و پاکستان از تجارت جنس به جنس منصرف شده و در مورد ایجاد روابط بانکی توافق کردند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، اعلام کرده است که افغانستان و پاکستان در جریان مذاکرات اخیر در کابل از تجارت جنس به جنس منصرف شده و در مورد ایجاد و توسعه روابط بانکی میان دو کشور توافق کرده اند.

این توافق در جریان مذاکرات دو روزه میان هیات امارت اسلامی به‌سرپرستی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و هیات پاکستانی به‌سرپرستی محمد خرم آغا، معین وزارت تجارت آن کشور حاصل شده است.

آقای مجاهد در اعلامیه‌ای ناوقت پنجشنبه گفته است که در این دیدار، توافق شد که جانب پاکستان حداکثر در جریان ۶ ماه آینده، تسهیلات انتقال کالاها را از کانتینرهای بین‌المللی به کانتینرهای محلی در بندر کراچی فراهم می‌کند.

در رابطه به تجارت ترجیحی، توافق شد که به ۱۰ قلم از اموال صادراتی از جمله ۸ قلم محصولات زراعتی و ۲ قلم اموال صنعتی، ترجیحات تعرفه‌ای از سوی هر دوطرف داده می‌شود.

همچنان، در مورد سند ورود موقت برای تردد آزاد لاری‌ها به مدت یک سال به‌گونه آزمایشی، میان دو کشور توافق انجام شد که از اول ماه می ۲۰۲۴ تطبیق خواهد شد.

در این مذاکرات در مورد انتقال کالاها به طور ترانزیت از طریق میدان‌های هوایی دو کشور در دو ماه آینده نیز توافق صورت گرفت.

در رابطه به اقدام‌های اخیر پاکستان در مورد اموال ترانزیتی افغانستان، توافق شد تا الزامیت تضمین بانکی تا یک هفته برداشته شده و مانند گذشته به بیمه اکتفا شود. همچنین جانب پاکستان تعهد نمود تا برای رفع سایر موانع به مشوره جانب افغانستان اقدام‌های لازم را روی دست گیرد.

در این دیدار، دو طرف همچنان در مورد صادرات زغال ‌سنگ افغانستان به پاکستان بحث نموده و جانب پاکستان آمادگی اش را برای خریداری آن به نرخ جهانی اعلام کرد.

آنان همچنان توافق کردند که به ضدعفونی شدن پنبه صادراتی در داخل افغانستان اکتفا شود.

پیش از این، عبیدالرحمان نظامانی، شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل در یک پیام ویدیویی گفته بود که هیات پاکستانی در کابل با مقام‌های امارت اسلامی بر تامین منافع مشترک و تسهیل تجارت دوجانبه توافق نموده و این مذاکرات موفق بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل