رویداد های اخیر

امریکا: ادامه خشونت‌ها در افغانستان قابل قبول نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۱۶, ۱۳۹۹)

سیگار یا بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، به نقل از وزرات دفاع امریکا میگوید که ادامه خشونتها از سوی طالبان قابل قبول نیست و این خشونتها توافقنامه دوحه را تضعیف میکنند.

مقامهای امریکایی همچنان گفته که ادامه خشونت به معنای نقض توافقنامه دوحه است.

در این گزارش آمده است که حکومت افغان همواره بر اعلام آتش بستاکید کرده اما شورشیان در تلاش میخواهند تا شرایط را به میل خود تنظیم یا تحمیل کنند.

سیگار افزوده: “طالبان تاحدی از خشونت کار میگیرند تا نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را آزار داده و تضعیف کنند. با این کار آنها ممکن است بخواهند سربازان آمریکایی را به عقب نشینی تشویق کنند و پس از عقب نشینی شرایط مورد نظر خود را در افغانستان ایجاد کنند.”

سیگار در گزارش خود نوشته که حملههای طالبان از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 50 در صد افزایش یافته است.

نیروهای امریکایی در افغانستان این حملات را در این سه ماه بالاتر از حد اوسط جنگهای فصلی گفته اند. 

جاوید کوهستانی، آگاه امور نظامی در این باره گفت: “وقتی یک توافقنامه ضمانت اجرایی نداشته باشد افراد ملزم نیستند بین خودشان مورد نقد قرار می گیرد نه در افکار عمومی کسی ان ها را ضمانت کرده باشد توافقنامه دوحه بین امریکا و طالبان هیچگونه ضمانت اجرایی ندراد. “

سیگر در بخشی دیگری از گزارش اش نوشته است که جنگجویان ضد حکومت عامل 83 درصد تلفات غیرنظامیان در سه ماه اخیر سال روان میلادی است که طالبان مسوول 38 درصد از این کشتهها و زخمیها است.

قبل از این دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کشور نیز بیشترین آمار تلفات غیر نظامیان را به گروههای مخالف دولت به ویژه طالبان نسبت داده بود. 

ذبیح الله فرهنگ، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر، در این باره گفت: “اگر گروه طالبان و دولت افغانستان به گونه کامل اتش بس اعلام نکنند و خشونتها کاهش نیابد در حقیقت معنی عدم ارزش قایل شدن به جان و حیات شهروندان را می هد.”

در حالی که ایالات متحده از افزایش حملات طالبان در سراسر افغانستان انتقاد میکند اما مقامهای امریکایی به خروج نظامیان اش از افغانستان ادامه میدهند. 

از سوی دیگر، ناتو هم از افزایش حملات هوایی در افغانستان خبر داده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل