جهان

امریکا از اسرائیل در مورد تلفات غیرنظامیان در غزه انتقاد کرد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۷, ۱۴۰۲)

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در شدیدترین انتقاد علنی خود از عملیات اسرائیل در جنگ با حماس در جنوب غزه، گفت بین ادعای اسرائیل مبنی بر حفاظت از غیرنظامیان و آنچه که اتفاق می‌افتد، تفاوت وجود دارد.

به گزارش رویترز، بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه در واشنگتن گفت: «در حالی که تقریباً یک هفته پس از آغاز این جنگ به طرف جنوب اینجا ایستاده‌ایم… ضروری است که اسرائیل برای حفاظت از غیرنظامیان اهمیت قائل شود.»

وی افزود: «تفاوتی بین قصد محافظت از غیرنظامیان و نتایج واقعی که ما عملاً می‌بینیم وجود دارد.»

اسرائیل می‌گوید که باید گروه شبه‌نظامی حماس را پس از حمله دو ماه پیش به اسرائیل از بین ببرد و هر کاری که ممکن است انجام می‌دهد تا غیرنظامیان را از خطر دور کند، از جمله هشدارهایی در مورد عملیات نظامی.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز پنجشنبه جداگانه با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسرائیل و ملک عبدالله، پادشاه اردن، تیلیفونی گفتگو کرد. قصر سفید گفت، بایدن «بر نیاز حیاتی برای محافظت از غیرنظامیان و جدا کردن جمعیت غیرنظامی از حماس از جمله از طریق راه های که به مردم اجازه می‌دهد تا از مناطق جنگ به طور مصئون حرکت کنند، تاکید کرد.»

به گفته وزارت صحت در غزه، از ۷ اکتوبر تا اکنون بیش از ۱۷ هزار و ۱۷۰ فلسطینی کشته و ۴۶ هزار تن دیگر زخمی شده اند. بر اساس آمار اسرائیل، در حمله حماس ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۴۰ نفر اسیر گرفته شدند.

اردوی اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که از زمان آغاز حمله زمینی اسرائیل در ۲۰ اکتبر، ۹۲ تن از سربازانش در درگیری‌های غزه کشته شده اند.

به گفته اشرف القدره، سخنگوی وزارت صحت در غزه، ۳۵۰ فلسطینی دیگر در جریان جنگ اسرائیل با شبه نظامیان حماس در بزرگترین شهرهای نوار غزه در روز پنجشنبه کشته شدند. اسرائیل گفت نیروهایش تعدادی از افراد مسلح را در خان یونس کشتند، از جمله دو نفر که از یک تونل فیر کردند.

کشورهای عربی تلاش خود را برای آتش بس فوری بشردوستانه در غزه تجدید کرده اند و امارات متحده عربی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا صبح جمعه در مورد مسوده قطعنامه رای گیری کند.

امریکا و متحد آن اسرائیل مخالف آتش بس هستند و می‌گویند که این فقط به نفع حماس است. بلینکن قرار است روز جمعه در واشنگتن با دیپلومات‌های ارشد کشورهای عربی از جمله مصر دیدار کند.

این مسوده اصلاح شد تا گفته شود «جمعیت غیرنظامی فلسطینی و اسرائیلی هردو باید مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی محافظت شوند» و اسرا به طور فوری و بدون قید و شرط آزاد گردند.

یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون رد پنج عضو دائمی – ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه یا بریتانیا – نیاز دارد. ایالات متحده در حال حاضر از هیچگونه اقدام بیشتر شورا حمایت نمی‌کند.

به گزارش بلومبرگ، همزمان با افزایش فشار بر اسرائیل بر سر تلفات غیرنظامیان در جنگ برای نابودی حماس، تشکیلات خودگردان فلسطین با مقامات امریکایی روی طرحی برای اداره غزه پس از پایان جنگ کار می‌کند.

بلومبرگ به نقل از محمد شتیه، صدر اعظم فلسطین، گفت که نتیجه مطلوب این است که حماس به یک شریک در سازمان آزادی‌بخش فلسطین تبدیل شود و به ایجاد یک کشور مستقل جدید شامل کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی کمک کند.

شتیه با بیان اینکه هدف اسرائیل برای شکست کامل حماس غیرواقع بینانه است، گفت: «اگر آنها (حماس) آماده توافق و پذیرش پلتفرم سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین هستند، در آن صورت مجال برای گفتگو وجود خواهد داشت. فلسطینی‌ها نباید تقسیم شوند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل