جهان

امریکا قطعنامه شورای امنیت ملل متحد برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۸, ۱۴۰۲)

ایالات متحده امریکا روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که خواهان آتش‌بس عاجل در نوار غزه شده بود، وتو کرد.

در حالی که اسرائیل در مرحله گسترده‌ای از جنگ دو ماهه علیه حماس، شمال و جنوب غزه را بمباران می‌کند، درگیری‌ها روز جمعه تشدید شد و تعداد جان باختگان فلسطینی افزایش یافت.

ساعاتی قبل از وتوی قطعنامه شورای امنیت که با حمایت اکثریت اعضای این شورا خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شده بود، انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد، اعلام کرد که هیچ مکان غزه برای غیرنظامیان امن نیست.

این رای واشنگتن را از نظر دیپلوماتیک در شورای ۱۵ عضوی منزوی کرد. ۱۳ عضو به مسوده قطعنامه ارائه شده توسط امارات متحده عربی رای مثبت دادند، در حالی که بریتانیا رای ممتنع داد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد به شورا گفت: «ما از درخواست این قطعنامه برای آتش بس ناپایدار که فقط تخم جنگ بعدی را بکارد، حمایت نمی کنیم.»

ایالات متحده و اسرائیل با آتش بس مخالف هستند و می‌گویند که این آتش بس تنها به نفع حماس است. اسرائیل اعلام کرده است که در پاسخ به حملات مرگبار حماس در ۷ اکتوبر، آن را نابود خواهد کرد.

در عوض، واشنگتن از «وقفه هایی» مانند توقف هفت روزه درگیری ها که منجر به آزادی برخی از اسرا توسط حماس و افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه شد، حمایت می‌کند. این توافق در ۱ دسمبر پایان یافت.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت که این رای به معنای آن است که «جان میلیون‌ها فلسطینی در خطر است.»

عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، وتوی امریکا را محکوم کرد و آن را «غیر انسانی» خواند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «آتش‌بس تنها با بازگشت همه اسرا و نابودی حماس امکان‌پذیر خواهد بود.»

Trending

خروج از نسخه موبایل