جهان

امریکا ۸۰۰میلیون دالر کمک نظامی جدید به اوکراین اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۱)

رئیس جمهور امریکا با ارسال کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دالری جدید به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه موافقت کرده است.

جوبایدن گفته است که به امریکا اجازه می‌دهد تا ۸۰۰ میلیون دالر کمک نظامی بیشتر در قالب سلاح، مهمات و سایر کمک‌های امنیتی به اوکراین اختصاص دهد.

درهمین حال، مسکو تهدید کرده است که موترهای و تجهیزات نظامی ناتو و امریکا در مناطق درگیر را “اهداف مشروع” تلقی می‌کند.

پس از آخرین مکالمه رئیس جمهوری امریکا با همتای اوکراینی، ایالات متحده از تقویت کمک‌های نظامی به اوکراین و تحویل تجهیزات و تسلیحاتی به ارزش ۸۰۰میلیون دالر خبر داد.

بایدن و زلنسکی روزگذشته (چهارشنبه ۱۳ اپریل) در تماسی تلفونی پیرامون تحولات جنگ و نیازهای کی‌یف گفتگو کردند.

بایدن پس از گفتگو با زلنسکی ابراز خشنودی کرد که کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده و متحدانش، توان مقاومتی کی‌یف در قبال مسکو را بسیار بالا برده است.

اقلام جدید در لیست کمک‌های نظامی منظور شده‌اند، موترهای زرهی، هلی‌کوپتر و ملزومات توپخانه را در بر می‌گیرند.

با این بسته جدید، مجموع کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ۲/ ۳ میلیارد دالر بالغ می‌شود. واشنگتن پیش‌تر متعهد شده بود تسلیحاتی به ارزش ۵/ ۲میلیارد دالر به اوکراین تحویل دهد.

کشورهای عضو ناتو از جمله بریتانیا و آلمان نیز موارد دیگری از تجهیزات مورد مطالبه اوکراین را تامین کرده‌اند. اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۳ اپریل، کمک ۵۰۰میلیون یورویی جدید برای تحویل تسلیحات به کی‌یف را تصویب کرد. قرار است این پول برای سلاح‌های دفاعی، تجهیزات صحی، سوخت و موارد دیگر هزینه شود.

اتحادیه اروپا تا کنون، یک میلیارد و ۵۰۰میلیون یورو کمک نظامی و تدارکاتی در اختیار اوکراین قرار داده است.

حمایت‌های نظامی غرب از اوکراین در حالی تشدید می‌شوند که مسکو حمله گسترده‌ای به شرق اوکراین و منطقه دونباس را تدارک می‌بیند.

روسیه اما در واکنش به دامنه‌دار شدن کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، تهدید کرده که موترهای امریکایی و ناتو را که حامل تسلیحات باشند، “اهداف نظامی مشروع” در اوکراین تلقی می‌کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با اعلام این مسئله تاکید کرده که تلاش غرب برای صدمه زدن به ارتش روسیه در اوکراین با واکنش شدید روبرو خواهد شد.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز غرب را به دامن زدن به درگیری‌ها متهم کرده و گفته است: “می‌بینیم که همکاران غربی ما از جمله در اتحادیه اروپا چه تصمیمات و رفتارهای خطرناکی دارند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل