رویداد های اخیر

اوچا: تمویل کنندگان تنها ۶ درصد بودجه مورد نیاز برای کمک‌رسانی در افغانستان موافقت کرده اند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۶, ۱۴۰۳)

اندریکا راتوات، هماهنگ کنندۀ خاص امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) برای افغانستان از حمایت و تمویل “نیازهای بشردوستانه افغانستان و برنامه برای رسیدن به این نیازمندی‌ها” ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که تنها ۶ درصد بودجه مورد نیاز به این صندوق داده شده است.

اوچا در گزارش جدید خود در مورد “وضعیت بشردوستانۀ افغانستان” که نا وقت روز سه‌شنبه (۱۴حمل) منتشر شده، به نقل از راتوات نوشته است، در حالی که آنها برای رفع نیازهای بشردوستانۀ افغان‌ها ۳.۶ میلیارد دالر درخواست کرده بودند، اما تنها ۲۹۰ میلیون دالر به این صندوق کمک شده است، فاصله زیادی که رئیس اوچا آن را مانع بزرگ بر سر راه رساندن کمک‌های نجات بخش عنوان کرده است.

اندریکا راتوات ادامه مراقبت و حمایت از وضعیت بشری در افغانستان را یک چالش بزرگ دانسته و افزوده است که این کشور از شرایط پیچیدۀ سیاسی و حوادث طبیعی آسیب دیده و نیازمند پاسخدهی سریع بشردوستانه است.

هماهنگ کننده خاص سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه نیز از خشکسالی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که منابع آبی در حال خشک شدن است و امسال نیز مانند سال گذشته به شدت سال خشک است.

او افزوده است، افزایش دما بارندگی سنتی را مختل کرده و به همین دلیل دسترسی مردم به آب به شدت محدود شده است.

هماهنگ کنندۀ خاص امور بشردوستانه سازمان ملل متحد ( اوچا ) که معاون یوناما نیز است، بر تعهد قاطع سازمان ملل متحد به برابری جنسیتی و حمایت از حقوق دختران و زنان در افغانستان تأکید کرده و همچنین گفته است که ایجاد یک محیط فراگیر و امن برای آنان مهم است که به حمایت از مشارکت معنادار و فعال آنها در تمام زمینه‌های زندگی ادامه دهند.

وی تعامل اصولی و گفتگوی معنادار با مقام‌های امارت اسلامی را برای حل بن بست کنونی مهم خوانده است.

راتوات از جامعۀ جهانی خواسته تا کمک‌های مالی را بر اساس تعهداتش به افغان‌ها دو برابر کند.

این در حالیست که اوچا در گزارش خود به تاریخ ۱۰ مارچ گفته بود، ۲۳.۷ میلیون افغان در سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت که بیش از نیمی از آنها دختران و زنان هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل