رویداد های اخیر

ایجاد کمیسیون برای حل مشکلات مربوط به آموزش دختران

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۰, ۱۴۰۱)

شماری از علمای دینی که از کشورهای مختلف به افغانستان آمده اند در یک نشست خبری می‌گویند که کمیسیون مشترک از چند وزارت ایجاد شده تا مشکلات سد راه تعلیم دختران را در زمان معین آن حل کند.

این هیأت پس از دیدار و گفتگو با شماری از مقام‌های امارت اسلامی تأکید می‌کنند که تعلیم حق هر زن و مرد مسلمان است و امارت اسلامی باید زمینۀ آنرا برای همه فراهم سازد.

محمد الصغیر، سرمنشی نهاد بین المللی پیامبر اسلام می‌گوید: «همه مسوولین امارت اسلامی بر تعلیم زن و مرد تأکید دارند. این‌گونه نمی‌شود که رهبری یک دولت را علما داشته باشند و آن‌جا تعلیم منع باشد، اما مشکلات تخنیکی و لوجستیکی وجود دارد. برای حل این مشکلات یک کمیسیون از چندین وزارت ایجاد شده تا راه حل در زمان تعین شده پیدا کنند.»

این علمای دینی عدم پیش‌قدم‌شدن امریکا را دلیل به رسمیت نشناختن امارت اسلامی از سوی دنیا می‌دانند.

با این حال، این علما از کشورهای اسلامی می‌خواهند که امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند و با افغانستان روابط برقرار کنند.

محمد الصغیر می‌گوید: «از کشورهای اسلامی می‌خواهیم که روابط شان را با امارت اسلامی مستحکم و نظام امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند و دست همکاری دراز کنند.»

از سویی هم، دارایی‌های منجمدشدۀ افغانستان از سوی امریکا از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بوده است. این علمای دینی گفته‌اند که امریکا باید دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند تا چرخ اقتصادی در این کشور به گردش درآید.

محمد الصغیر گفت: «امریکا دارایی ۹ میلیارد دالری این کشور را منجمد کرده است. مردم این کشور از جنگ بیش از چهار دهه رنج می‌برند. این کشور نیم میلیون یتیم دارد. ما از امریکا می‌خواهیم که دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند تا اقتصاد این کشور بهبود یابد.»

با این حال، قرار است سازمان همکاری‌های اسلامی یک نشست فوری را در شهر جده عربستان سعودی فردا (چهارشنبه) برگزار کند و محور این نشست بحث روی تعلیم و تحصیل دختران گفته شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل