رویداد های اخیر

ایران می‌گوید امارت اسلامی به تعهدات اش درباره حقابه عمل نکرده است

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۱, ۱۴۰۲)

وزارت خارجه ایران می‌گوید با وجودی که امارت اسلامی حقابه این کشور از دریای هلمند را قبول دارد، اما به تعهدات‌‌ اش درباره تامین آن عمل نکرده است.

سخنگوی این وزارت افزوده است که ایران موضوع حقابه از دریای هلمند را با جدیدت پیگیری می‌کند و تامین این حق، بیانگر حسن نیت امارت اسلامی برای تامین حقوق قانونی همسایه خواهد بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری گفت: «طرف افغانستانی متعهد و مسئول است که حقابه ایران را تامین و پرداخت کند و مقامات دولت افغانستان به حق ایران و حقابه ایران مبتنی بر معاهده موجود اعتراف و تاکید دارند ولی در مسیر ادای تعهد و تامین حقابه متاسفانه به رغم پیگیری‌ها چنین چیزی را شاهد نیستیم.»

امارت اسلامی هم مسئله حقابه ایران را انکار نمی‌کند و می‌گوید که به معاهده آب ۱۳۵۱ متعهد است. به گفته سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، در نتیجه‌ خشک‌سالی‌ها سطح آب در دریاهای افغانستان پایین آمده و میزان آب به اندازه ۵۱ سال قبل نیست.

شاهین می‌گوید: «ما یک توافقنامه را با ایران ۵۱ سال پیش به امضا رساندیم که بر اساس آن ایران ۲۶ متر مکعب آب فی ثانیه از افغانستان دریافت می‌کند، اما ایران از چیزی که تعین شده بود بیشتر آب حاصل می‌کرد چون در افغانستان جنگ و نا امنی بود، بناءً من فکر می‌کنم این یک موضوع تخنیکی است که می‌تواند از طریق تیم‌های تخنیکی حل شود. از سوی دیگر تغییرات اقلیمی هم به وجود آمده است، آب به اندازه‌ای نیست که ۵۱ سال پیش بود، تغییرات اقلیمی نه تنها روی افغانستان بلکه بر تمامی جهان تاثیر کرده است. آب کاهش پیدا کرده است. این موضوع از طریق هیئت ایرانی و طرف ما حل می‌شود.»

پیش از این مقام های ایرانی هشدار داده بودند که از هر وسیله ممکن حقابه این کشور را خواهند گرفت اما کابل از مقام‌های ایران خواسته اند که موضوع آب را سیاسی نسازند.

Trending

خروج از نسخه موبایل