تجارت

بحران اقتصادی سبب بسته شدن ده‌ها کارخانه در افغانستان شده است

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۱, ۱۴۰۰)

مسئولان اتاق صنایع و معادن می‌گویند که با حاکمیت امارت اسلامی در کشور ناامنی و فساد ریشه‌کن شده؛ اما به دلیل بحران اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی در کشور با مشکلاتی روبه‌ رو است که ده‌ها کارخانه و شرکت فعالیت‌های خود را متوقف کرده ‌اند.

در ۲۰ سال گذشته سکتور خصوصی در افغانستان در بخش‌های مختلف مانند توسعه صنعت، زراعت ومالداری، باغداری، استخراج معادن، خدمات صحی، تحصیلات، بانکداری، مخابرات، هوانوردی و ساختمانی سرمایه گذاری کرده است. بر اساس معلومات سکتور خصوصی این سرمایه گذاری بیش از ۵۰ میلیارد افغانی تخمین شده است.

اعضای سکتور خصوصی می‌گویند پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در کشور، صدها تجارت کوچک، متوسط و بزرگ در کشور وجود داشت که فعالیت آنها به حالت تعلیق درآمده اند.

اعضای اتاق صنایع و معادن افغانستان تاکید دارند که یکی از دلایل تعطیلی برخی از کارخانه‌ها تحریم‌های بین‌المللی بر سکتور بانکی افغانستان بوده است.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و معادن گفت:” ما از امارت اسلامی راضی هستیم، آنها تلاش می‌کنند تولیدات و صنایع داخلی را تقویت کنند. مشکلات ما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی است. مشکل باید حل شود و پول‌های افغانستان آزاد شود.”

اعضای انجمن ذوب آهن کشور که بیشترین مصرف برق را در کشور دارند، می گویند که مشکل برق این بخش هنوز به طور کامل حل نشده است، اما از قاچاق مواد اولیه جلوگیری شده است

عبدالنصیررشتیا، عضو انجمن ذوب آهن گفت:” مشکلات ما نسبت به گذشته کمتر شده است. انتظار ما این است که چالش‌های مربوط به تولیدات داخلی را کاهش دهند.”

آگاهان امور اقتصادی افغانستان هم از امارت اسلامی می خواهند که بخاطر گسترش تولیدات داخلی سهولت‌های را برای تاجران فراهم کنند، تا فعالیت‌های اقتصادی آغاز شده و ماشین‌های توقف یافته دوباره فعالیت نمایند.

Trending

خروج از نسخه موبایل