بی بی سی فارسی

بریتنی اسپیرز از رنج خود به خاطر قیمومیت پدرش حرف زد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)
Reuters
امور مالی و شخصی بریتنی اسپیرز از سیزده سال پیش زیر نظر قیم قرار داشته است

بریتنی اسپیرز، ستاره پاپ آمریکا در جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت خود حملات کوبنده‌ای را علیه “آزارهای قیمومیت” خود آغاز کرده است، قیمومیتی که به مدت سیزده سال زندگی او را تحت کنترل خود داشته است. او خواستار تغییر قیمومیت از پدرش به فرد مورد نظرش شده است.

وی که برای اولین بار در جلسه علنی دادگاه رسیدگی به این پرونده از طریق ارتباط ویدیویی صحبت می‌کرد پدرش را متهم کرد که زندگی او را به طور کامل و خیلی سفت و سخت تحت کنترل گرفته بود.

وی گفت از داشتن فرزند بیشتر محروم شده و برخلاف خواسته‌هایش برایش داروی لیتیوم که مخصوص مشکلات روانی است تجویز شده است.

در سال ۲۰۰۸ دادگاه جیمی اسپیرز را که پدر این ستاره پاپ است به عنوان قیم او منصوب کرد. این حکم پس از بستری شدن این ستاره پاپ در بیمارستان به خاطر نگرانی در مورد وضعیت سلامت روانی صادر شد.

این ستاره پاپ که در جلسه روز چهارشنبه دادگاه با تلفن با قاضی دادگاه در لس آنجلس صحبت می‌کرد گفت هر روز آزار می‌بیند و گریه می‌کند. وی گفت: “من فقط می‌خواهم زندگی‌ام را پس بگیرم.”

برندا پنی، قاضی دادگاه عالی لس آنجلس، از سخنرانی “شجاعانه” اسپیرز تشکر کرد اما هیچ حکمی هم صادر نکرد.

به گزارش آسوشیتدپرس ، احتمالاً قبل از تصمیم گیری در مورد پایان دادن به دوره قیمومیت این ستاره پاپ یک روند قانونی بسیار طولانی باید طی شود.

سال‌هاست که در مورد احساس بریتنی اسپیرز، این ستاره ۳۹ ساله پاپ، درباره تعیین قیم گمانه‌زنی شده است و طرفدارانش مشتاقانه خروجی رسانه‌های اجتماعی او را برای یافتن سرنخ‌هایی زیر نظر داشته‌اند.

بریتنی اسپیرز در یک سخنرانی احساسی ۲۰ دقیقه ای از طریق ارتباط ویدئویی به دادگاه گفت: “من می‌خواهم بدون ارزیابی مجدد به قیمومیت فعلی پایان دهم.”

او اعلام کرد: “من لیاقت زندگی عادی را دارم، تمام زندگی ام را کار کرده‌ام و حق دارم دو تا سه سال استراحت کنم.”

بریتنی اسپیرز که مادر دو فرزند است، گفت که می‌خواهد با دوست پسرش به نام سام اصغری که متولد تهران است ازدواج کند و بچه‌دار شود اما محدودیت قیمومیت به او اجازه این کار را نمی‌دهد. وی قیم خود را متهم کرد که مانع برداشتن دستگاه پیش‌گیری از بارداری آی یو دی شده تا او نتواند حامله شود.

او گفت که برخلاف خواسته‌هایش داروی لیتیوم – داروی رایجی برای اختلال شخصیتی دو قطبی – مصرف می‌کند و این باعث شده که او مدام احساس کند که مست است و قادر نباشد درست صحبت کند.

وی گفت: “این قیمومیت به جای فایده، به من بیشتر آسیب می‌رساند.”

این ستاره پاپ افزود: “من خوشحال نیستم، نمی‌توانم بخوابم. خیلی عصبانی هستم و هر روز هم گریه می‌کنم.”

جزئیات حکم قیمومیت او هرگز فاش نشده است.

در سال ۲۰۱۹ جیمی اسپیرز به دلایل پزشکی به طور موقت از سمت قیم دخترش کناره گرفت و حالا این ستاره پاپ از دادگاه خواسته است که این وضعیت دایمی شود.

او می‌خواهد به جای پدرش، جودی مونتگومری، یک زن متخصص مراقبت‌های بهداشتی قیم او شود. به گفته وکیل جیمی اسپیرز، او از ادعاهای دختر خواننده‌اش در دادگاه آزرده خاطر شده است.

وکیل او در متنی که از سوی موکلش در دادگاه قرائت کرد گفت که “او از دیدن رنج بسیاری که دخترش می‌برد متاسف است.” این وکیل افزود: “آقای اسپیرز دخترش را خیلی دوست دارد و دلش برایش بسیار خیلی تنگ شده.”

وکلای جیمی اسپیرز قبلا تأکید کرده بودند که او در مدیریت امور مالی دخترش خیلی خوب کار کرده است.

دهها تن از طرفداران نهضت بریتنی را آزاد نمایید #FreeBritney در خارج از دادگاه تجمع کرده و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود “همین حالا بریتنی را آزاد کنید!” و “از زندگی بریتنی برو بیرون!”

مگان ردفورد، یکی از بنیانگذاران این جنبش، به بی‌بی‌سی گفت: “کل چیزهایی که او گفت کاملا دلخراش بود و در واقع حتی از آن چیزی که فکر می‌کردم هم بدتر بود.”

خانم ردفورد در ادامه افزود: “اما من بسیار سپاسگزارم که حقیقت شرایط او در معرض دید همگانی قرار گرفته است و دیگر نمی‌توان آن را انکار کرد.”


داخل سالن دادگاه

نوشته: دیوید ویلیس ، گزارشگر بخش خبری بیبیسی در لس آنجلس

در برابر دادگاهی بهت‌زده، بریتنی اسپیرز به شکلی خیره‌کننده عقده‌های ۱۳ سال نومیدی را گشود- سیلابی از اتهامات، خشم و سرخوردگی – همه در یک مونولوگ نفس‌گیر در دادگاه بیان شد به نحوی که در بعضی مواقع قاضی مجبور می‌شد از او بخواهد با سرعت کمتری حرف بزند.

او ابرستاره‌ای منزوی، گمگشته و تنها مانده در دادگاه بود که دیگران بی‌وقفه او را به بازی گرفته بودند. ما آگاه بودیم از اینکه او خواسته بود پرونده‌اش به دادگاه برود اما کمتر کسی انتظار چنین سخنرانی سرشار از درد و رنج را داشت.

این سخنرانی به معنای انتقاد گزنده از روند تعیین قیم در آنجا و انگیزه‌های شخصی بسیاری از افراد – از جمله رئیس خانواده‌اش – بود که قرار بود در زمان درد و رنج روانی، مراقبش باشند.


قیمومیت یعنی چه؟

دادگاه برای افرادی که قادر به تصمیم‌گیری و اداره امور خود نباشند، مانند افراد مبتلا به زوال عقل یا سایر بیماری‌های روانی قیم تعیین می‌کند.

قیمومیت اسپیرز از دو قسمت تشکیل یافته است – یکی مربوط به اموال و امور مالی، و دیگری مراقبت از خودش به عنوان یک شخص.

بر اساس این توافقنامه حقوقی ، اسپیرز از سال ۲۰۰۸ بر امور مالی خود کنترل نداشته است. این حدودا زمانی است که او در بحبوحه گرفتن طلاق از کوین فدرلاین، شوهرش در آن زمان، و کسب حضانت فرزندانش از خود رفتارهای غیرعادی بروز می‌داد که ادامه هم داشت.

این ستاره پاپ به خاطر یک رشته کارهای غیرمعمول مانند تراشیدن موی سرش خبرساز و دو بار در بیمارستان روانی بستری شد.


کارزار برتنی را آزاد کنید #FreeBritney چیست؟

به نوشته نیویورک تایمز، این شعار تبلیغاتی از یک سایت متعلق به هواداری این ستاره الهام گرفته که با صدور حکم قیمومیت در سال ۲۰۰۹ مخالف بود.

اعضای این جنبش معتقدند که این خواننده مجبور شده همچنان تحت این ترتیبات باقی بماند. آنها به طور مرتب در طول برگزاری جلسات دادگاه تظاهرات می‌کنند.

آنها حتی با ارسال طومارهایی با دهها هزار امضا از دفتر رئیس جمهوری در کاخ سفید خواسته‌اند که به ترتیبات قیمومیت بریتنی اسپیرز پایان دهد.

پس از آنکه اسپیرز به طور ناگهانی به اقامت خود در شهر تجملاتی لاس وگاس پایان داد و با اعلام اینکه به خاطر بیماری پدرش گرفتار فشار روانی است در یک مرکز بهداشت روانی ثبت نام کرد، این کارزار شهرتی دوباره یافت.

چرا چنین اشتیاقی برای رسیدگی به این پرونده وجود داشت؟

فعالیت چشمگیر جنبش بریتنی را آزاد کنید #FreeBritney و انتشار گزارش مستند در مورد این خواننده در نشریه نیویورک تایمز باعث جلب توجه عمومی به این پرونده شده است.

خود این ستاره پاپ درمورد اختلاف بر سر قیمومیت اظهارنظر علنی نکرده بود اما اعضای خانواده‌اش علیه حکم قیمومیت صحبت کردند.

سوابق رسیدگی حقوقی به پرونده از سال ۲۰۱۹ ، یعنی آخرین باری که بریتنی اسپیرز در دادگاه صحبت کرد، علنی نشده است. خانم اسپیرز در این مدت همواره تصویری از یک شخصیت خوش‌بین از خود ارائه داده و از ماجرای قیمومیت فاصله گرفته است.

اما نیویورک تایمز در شماره‌ای در این هفته گفت که اسناد محرمانه دادگاه را به‌دست آورده است که نشان می‌دهد این خواننده از سال ۲۰۱۴ با محدودیت‌های وضع شده علیه خود مخالفت کرده است.

در ماه آوریل، این ستاره موسیقی پاپ درخواست کرد از طریق وکیل انتصابی دادگاه در جلسه رسیدگی شرکت کند.

وی قبلا به واسطه وکلایش اظهار داشته است که دیگر نمی‌خواهد پدرش سرپرست فعالیت هنری او باشد و اگر بازهم وضعیت به این شکل باشد، دیگر هنرنمایی نخواهد کرد.

واکنش عمومی به جلسه دادگاه چه بوده است؟

از زمان حضور ویدیویی این هنرمند در دادگاه، شخصیت‌های مشهور متعددی پیام‌های پشتیبانی خود را ارسال کرده‌اند.

جاستین تیمبرلیک، ستاره محبوب موسیقی پاپ و دوست پسر او در دهه ۱۹۹۰ با انتشار متنی در توییتر خود از مردم خواسته است در کنار این هنرمند باشند.

این هنرمند نوشته است: “بعد از آنچه امروز شاهد آن بودیم، همه ما باید در این برهه از زمان از بریتنی حمایت کنیم. صرفنظر از آنچه که گذشته بوده، چه خوب و چه بد، و مهم هم نیست که چند وقت پیش اینها اتفاق افتاده … اما مهم این است که آنچه برای او اتفاق می‌افتد درست نیست.”

اوایل امسال که نیویورک تایمز در گزارش مستند خود نوشت که تیمبرلیک در یک گفتگوی رادیویی زندگی جنسی خود را با بریتنی مطرح و در نتیجه به این ستاره بی‌حرمتی کرده، تیمبرلیک از او عذرخواهی عمومی کرد.

دوست پسر فعلی اسپیرز به نام سام اصغری، که هنرپیشه و مربی ورزشی شخصی او و متولد تهران است، در اینستاگرام شخصی‌اش تصویری از خود را منتشر کرده که تی‌شرتی با شعار بریتنی را آزاد کنید بر تن دارد.

خواننده معروف ماریا کری هم در توییت خود نوشت: “ما تو را دوست داریم بریتنی!!! قوی باش.”

رز مک گوان، بازیگر و از فعالان نهضت من‌هم MeToo، در توییتر خود اظهار داشت که اسپیرز حق دارد عصبانی شود. او افزود: “اگر زندگی شما به سرقت رود، کالبدشکافی شود، مورد تمسخر قرار گیرد، چه احساسی خواهید داشت؟ کنترل زنان را متوقف کنید.”

Trending

خروج از نسخه موبایل