رویداد های اخیر

تأکید رئیس یوناما بر اهمیت توانمندسازی زنان و دختران افغان در عرصه ساینس

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۳, ۱۴۰۲)
نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان توانمندسازی زنان و دختران در عرصه‌ ساینس را برای مقابله با مشکلاتی مانند تغییر اقلیم مهم دانسته است.

رزا اوتونبایوا این مطلب را در پیامی به‌مناسبت روز جهانی زنان در عرصه ساینس بیان کرده است.

در این پیام آمده است: «توانمندسازی زنان و دختران در عرصه‌ ساینس در افغانستان زمینه‌ فعالیت نیمی از پیکر جامعه را در امور مبارزه با مشکلاتی مانند تغییر اقلیم و توسعه پایدار فراهم می‌کند. ما باید امروز و هر روز دیگر برای این توانمندی تلاش کنیم.»

دختران افغان هر روز شان را به امید باز شدن مکاتب و پوهنتون‌ها سپری می‌کنند و خواست شان این است که زمینه کسب تعلیم باید برای آنان فراهم شود.

سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو نیز خواستار پایان ‌دادن به «دیدگاه های تعصب‌آمیز و تهدیدهای کلیشه‌ای» علیه زنان و دختران در جوامع شده است.

امارت اسلامی می‌گوید که تلاش‌ها برای فراهم ساختن زمینه کسب علم و دانش بدون نظرداشت جنسیت ادامه دارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌افزاید: «روز جهانی ساینس برای خانم‌ها و آقایان مهم است. ساینس جزء زندگی امروز است و در زمان مناسب تلاش خواهد شد تا برای همه زمینه کسب علم فراهم شود. شرایط مناسب به وجود بیاید، ان شاء الله حل خواهد شد.»

سفارت امریکا برای افغانستان نیز گفته است که توانمندسازی زنان و دختران در عرصه ساینس سبب روشن‌‌تر شدن آینده افغانستان می‌شود.

این نهاد در صفحه ایکس خود نوشته است که باید پذیرفت اگر به زنان و دختران افغانستان فرصت داده شود، آنان مانند سایر افراد توانایی کسب علم را دارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل