رویداد های اخیر

ترکیه در ماه اپریل میزبان کنفرانس صلح افغانستان خواهد بود

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۲, ۱۳۹۹)

مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته است که این کشور در نظر دارد از یک کنفرانس صلح افغانستان در ماه اپریل در استانبول میزبانی کند.

این اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی مطرح میشود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا هفته پیش در نامه ای به رییس جمهور غنی گفته بود که قرار است یک نشست با حضور سازمان ملل برای گفتگوهای صلح افغانستان در ترکیه برگزار شود.

در این نشست نمایندگان حکومت، طالبان و کشورهای خارجی شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری آناتولی گزارش کرده است که آقای چاووش‌اغلو گفته: “ما این نشست را در هماهنگی با کشور برادر قطر برگزرا خواهیم کرد.”

وی گفته است: “ما از جمله معدود کشورهایی بودیم که در نشست امضای توافق‌نامه دوحه دعوت شده بودیم.”

آقای چاووش‌اغلو تاکید کرده است که ترکیه مورد اعتماد طرف های مذاکره صلح افغانستان است.

وزیر امور خارجه ترکیه همگنان گفته است که یک فرستاده ویژه در امور افغانستان برای همکاری در روند صلح افغانستان نیز خواهد گماشت.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که نشست مشورتی رییس جمهور با چهره‌های سیاسی روی ایجاد یک طرح واحد برای نشست انقره متمرکز بوده است.

این در حالی است که رییس جمهور غنی روز گذشته یک نشست مشورتی با شماری از چهره های سیاسی کشور برای ایجاد دیدگاه مشترک برای نشست آینده صلح در ترکیه برگزار کرد.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که هدف از این نشست ایجاد اجماع ملی برای نشست ترکیه است.

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی رییس جمهور دراین باره گفت:”در این نشست، در مورد وضعیت عمومی امنیتی، تقویت اجماع ملی، و ادامه نشست‌های مشورتی تاکید شده است.”

شماری از چهره‌های سیاسی می‌گویند که این نشست بیشتر متمرکز به ایجاد یک طرح واحد، برای ارایه در نشست انقره بود. این نشست در ۲۷ همین ماه برگزار می‌شود.

ستار مراد، از نزدیکان عطا محمد نور گفت:”فضا طوری بود که همه‌گی رهبران سیاسی و حتا رهبران دولت خواستار صلح بودند، خواستار زود به پایان رساندن جنگ بودند، و تصمیم گرفتند که روی یک طرح صلح کار کنند تا در نشست انقره به زودی به نتیجه برسند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل