رویداد های اخیر

توقف فعالیت پزشکان بدون مرز در بیمارستان دشت برچی کابل

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

پزشکان بدون مرز فعالیت خود در بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی شهر کابل را متوقف کرده اند.

این نهاد گفته است که این تصمیم در پی حمله مسلحانه ماه گذشته بر بخش زایمان این بیمارستان که در نتیجه ۱۶ مادر، یک قابله، دو کودک و شش نفر دیگر کشته شدند، گرفته شده است.

این سازمان بشردوتانه در اعلامیه ای گفته است که این تصمیم را پس از آن گرفته که تاهنوز عاملان و انگیزه حمله بر این بیمارستان از سوی حکومت افغانستان مشخص نشده است.

سازمان پزشکان بدون مرز این تصمیم را «دردناک» اما «ضرور» و پر از عواقب برای مردم توصیف کرده است.

در اعلامیه آمده است: “پایان فعالیت MSF در زایشگاه بیمارستان دشت برچی یک تصمیم ضروری اما دردناک و مملو از عواقب برای بیش از یک میلیون نفر که در این منطقه زندگی می کنند، است. اکثر آنها هزاره – جمعیتی به حاشیه کشیده شده و فقیر در تاریخ – هستند که بسیاری از آنها به دلیل درگیری های دهه های پسین آواره شده اند.”

تیری آلافورت-دوورگر مدیر عمومی پزشکان بدون مرز گفته است: “ما باید واقعیت را بپذیریم … ماندن مان به این معنی است که از بین رفتن جان انسان ها به ادامه فعالیت ما بستگی دارد، و این غیرقابل تصور است.”

تیری آلافورت افزوده است: “ما می‌دانستیم که با حضور خود در دشت برچی، خود را به خطر می‌اندازیم، اما باور نمی‌کردیم که کسی از آسیب‌پذیری مطلق زنان که در حالت زایمان بودند برای از بین بردن آن‌ها و نوزادان‌شان استفاده کند.”

به گفته وی: “اکنون ناگزیرا این واقعیت را پذیریم که دیوارهای بلند و درهای ضخیم مانع وقوع چنین حملاتی نمی‌شوند.”

با این حال این سازمان گفته است، در حالی که شرایط امنیتی سازمان پزشکان بدون مرز را مجبور به توقف فعالیت در دشت برچی کرده است، اما در جستجوی راه‌های برای ادامه حمایت از مبتکران صحی محلی به هدف دسترسی به خدمات بهداشتی می‌باشد.

سازمان پزشکان بدون مرز با همکاری وزارت صحت عامه کشور در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی در بیمارستان دشت برچی فعالیتش را آغاز کرد و خدمات رایگان شبانه‌روزی را برای مادران و نوزدان فراهم می‌کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل