خبرهای تازه

توهین به هر قوم و تبار کشور خلاف قانون اساسی است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از آگاهان می گویند که سخنان رییس جمهور در مورد تیمور جهانگشاه، توهین به یک قوم و یا یک گروه تلقی می شود که قابل قبول نیست. کاربران رسانه های اجتماعی نیز گفته های رییس جمهور را اهانت به شخصیت تیمور می دانند.

رییس جمهور غنی در برنامه گفتمان تاریخ، فرهنگ و هوئیت ملی اشتراک کرد، اما آنچه در این گفتمان از سوی شماری از آگاهان به باد انتقاد گرفته می شود، سخنان رییس جمهور در پیوند به شخصیت تیمور گورکانی، نخستین امپراطور تیموریان، است.

رییس جمهور در بخشی از سخنان اش تیمور گورکانی را، تیمور لنگ خطاب می کند. او گفت: “سیستم آبیاری شمال و  شمال شرق افغانستان را چنگیزخان از بین برد، سیستم آبیاری سیستان-هلمند و فراه را تیمور لنگ از بین برد.”

این سخنان رییس جمهور اما با واکنش های تند مواجه شده است.

دفتر مطبوعاتی معاونیت اول ریاست جمهوری در خبرنامه ی این سخنان رئیس جمهور را توهین به “امیر تیمور جهانگشاه و صاحب قرآن” خواند و اضافه نمود که افغانستان در شرایط حساس سیاسی قرار دارد و سخنان غیر مسئولانه باعث دوری و تفرقه بین مردم خواهد شد. معاونیت اول خواهان معذرت خواهی رئیس جمهور از مردم شد.

بشیر احمد ته‌ینچ، سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری دوستم، در رابطه گفت: “متاسفانه رییس جمهور همان عقده های درونی که نسبت به اشخاص تاریخی دارند را نسبت به اقوام محترم و نسبت به فرهنگ و تاریخ ملل، که در افغانستان زندگی می کنند، دارند.  برای بارها این اشتباه را مرتکب شده و جنبش ملی افغانستان قطعاً مخالف این موضوع است و ما خواهان معذرت خواهی رییس جمهور در این خصوص هستیم.”

آگاهان نیز این گفته ها را تبعیض‌آمیز و اختلاف برانگیز میدانند.

عطا محمد دهقانپور، عضو مجلس نماینده‌گان، میگوید که مطابق ماده ۲۲ قانون اساسی، هیچگونه تبعیض در افغانستان مجاز نیست. او گفت: “این تبعیض ها مجاز نیستند، چه زبانی، چه نژادی و چه سمتی باشد، خلاف قانون اساسی است. به این خاطر حرمت ملیت ها یک چیز واجب است که از رییس جمهور تا به آخرین خدمه این مردم، باید رعایت کند.”

این گفته های رییس جمهور واکنش های تندی را در شبکه های اجتماعی نیز به دنبال داشته است، تا جایی که کاربران شبکه های اجتماعی این گفته های رییس جمهور را توهین آمیز می دانند.

سخنگوی رییس جمهور اما در صفحه فیسبوکش نوشته است که این گفته های رییس جمهور، بی حرمتی و عمل عمدی در برابر این شخصیت ملی (امیر تیمور) نبوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل