رویداد های اخیر

حامیان بین المللی: عزم بیشتر برای مبارزه با فساد در افغانستان نیاز است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

گروه «سفیران مبارزه با فساد» نگرانی عمیق خود را از کند شدن تلاش های ضد فساد در افغانستان ابراز کرده است. یوناما در گزارش سالانه اش به این موضوع پرداخته است.

این گروه در بیانیه ای گفته است که رسیدگی به فساد گسترده برای صلح و رشد پایدار در افغانستان بسیار مهم است.

در این بیانیه آمده است: “مذاکرات صلح میان افغان ها، همه طرفین را ملزم می سازد که تعهد خود را نسبت به صداقت، پاسخگویی و حاکمیت قانون با اقدامات مشخص نشان دهند نه در قطبی کردن از طریق اتهامات متقابل برای انجام فساد”.

بیانیه افزوده است: “عدم تحقیقات و پیگردهای موثر، به ویژه مظنونان سطح بالا، نیز نگران کننده است و ما خواستار تحقیقات دقیق درباره ی ادعاهای متعدد سو استفاده از بودجه عمومی هستیم.”

این گروه از دولت افغانستان خواسته است كه اداره عالی تفتیش را تقویت كند و سریعا كمیسیون مبارزه با فساد را تاسیس كند.

در این بیانیه آمده است: “در حالی که برای تکمیل شکاف های فوری، به یک اسناد موقت تکیه می کنیم، دولت باید طی یک سال یک استراتژی ضد فساد را روی ارزیابی دقیق استراتژی قبلی از طریق یک فرآیند مشورت فراگیر اتخاذ کند.”

این گروه همچنین خواستار پیشرفت چشمگیر در پیگرد قانونی و اجرای احکام دادگاه به ویژه در پرونده های سطح بالا و تقویت ظرفیت اجرای موثر، بی طرفانه و شفاف سیاست ها و استراتژی ها شده است.

در بیانیه آمده است: “یافته های تحقیقات توسط نهادهای بررسی باید عمومی شود. نهادها باید دارای صلاحیت، استقلالیت و شفاف باشند و تقرری ها در دولت جدید و نهادهای ذیربط و همچنین سیاستهای آینده آنها باید با رعایت اصول حكومتداری خوب، قانون و مسوولیت پذیری انجام شود.”

حامیان بین المللی همچنین گفتند که باید از استفاده ی موثر بودجه های کمک شده اطمینان به دست آید.

 بیانیه افزوده است: “دیدن اینکه اصلاحات محو یا ناکام میشود باعث از بین رفتن این سرمایه گذاری ها خواهد شد. بنابراین، شرکای بین المللی پیشرفت های حاصل شده را با دقت دنبال می کنند.”

بیانیه تاکید کرده است: “در این مرحله به یک واکنش قوی و مثبت نیاز است.”

گروه سفیران مبارزه با فساد از روسای ماموریت سازمان ملل متحد برای کمک در افغانستان، دانمارک، آلمان، جاپان، ایالات متحده امریکا، استرالیا، کانادا، ایتالیا، ناروی، بانک جهانی، نماینده ارشد ملکی ناتو، فرمان مشترک انتقال امنیت در افغانستان، انگلستان و اتحادیه اروپا تشکیل شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل