رویداد های اخیر

خلیلزاد: برای جلوگیری از درگیری مستقیم، اسلام آباد و کابل باهم مذاکره کنند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۴, ۱۴۰۲)

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان روابط میان افغانستان و پاکستان را بحرانی خوانده و گفته است که این دو کشور برای جلوگیری از افزایش تنش و یک درگیری مستقیم باهم مذاکره کنند.

خلیلزاد در حساب ایکس خود نوشته است در حالی‌که پاکستان امارت اسلامی را متهم به پشتیبانی از تحریک طالبان پاکستان می‌کند، اما امارت اسلامی با رد این ادعاها، اسلام‌آباد را به پشتیبانی از داعش خراسان که نیروهای امنیتی امارت اسلامی و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، متهم می‌کند.

به گفته‌ وی، پاکستان نیز این ادعاها از سوی افغانستان را رد نموده و همچنان هزاران مهاجر افغان را به عنوان بخشی از «دیپلوماسی اجبار» خود از خاک‌اش بیرون کرده است.

نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان افزوده که کابل و اسلام‌آباد باید روی یک توافقی مذاکره کنند که هر دو جانب را با «تضمین‌ها و مکانیزم‌های اجراییوی» تامین سازد و از سوء استفاده خاک پاکستان و افغانستان در برابر یک دیگر جلوگیری کند.

خلیلزاد نوشت: «توافق دوحه به طور مستقیم با چالش تهدیدات تروریستی هر کشور از قلمرو دیگری سر و کار نداشت. به نظر می‌رسد که دو کشور در مورد این موضوع حساس به صورت دوجانبه مذاکره کنند. زمان شروع این روند فرا رسیده است.»

همزمان با این، مرتضی سولنگی، وزیر اطلاعات پاکستان در گفتگو با یک رسانه پاکستانی گفته است که افغانستان به یک پناهگاه برای گروه‌های تروریستی مختلف تبدیل شده است. او هشدار داده که افغانستان نه تنها تهدیدی برای پاکستان بل برای سایر کشورهای منطقه است.

هرچند امارت اسلامی در باره اظهارات این مقام پاکستانی واکنش نداشته است اما بارها حضور گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان را رد کرده و گفته است که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

امارت اسلامی همچنان گفته است که افغانستان مسئول نا امنی در پاکستان نیست.

شماری از آگاهان در حوزه نظامی هم می‌گویند که پاکستان نباید بار بی کفایتی هایش را بردوش افغانستان بیاندازد اما تاکید می‌کنند که نیروهای پاکستانی باید تروریستان را در داخل پاکستان جستجو کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل