اخبار ویژه

خلیلزاد: حل جنگ چهل ساله افغانستان صبر و حوصله می‌خواهد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۶, ۱۳۹۹)

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان میگوید که طرف های مذاکره کننده باید راهی برای دستیابی به صلحی پیدا کنند که بازنده یا برنده ای نداشته باشد.

آقای خلیلزاد میگوید که طالبان حکومت افغانستان را بدست نمی‌گیرند بلکه بخشی از حکومت خواهند بود، “تمام طرف ها باید خود را در این حکومت پیدا کنند زیرا حکومت باید همه شمول باشد.”

فرستاده ویژه امریکا در مصاحبه ای با رادیو آزادی گفت: “مذاکرات به صبر ضرورت دارد. نمی توان پیش بینی کرد که حل یک درگیری ۴۰ ساله چه مدت طول می کشد، اما هرچه زودتر بهتر.”

آقای خلیلزاد گفته است: “داشتن شکیبایی، پذیرش همدیگر و یافتن فورمولی که برای همه قابل قبول و قابل تطبیق باشد، نیاز است.”

وی افزوده است: “این کار نیاز دارد؛ هر دو طرف باید آماده باشند تا راهی پیدا کنند که در آن نه یک برنده وجود داشته باشد و نه یک بازنده و برنده واقعی باید مردم افغانستان باشند تا جنگ طولانی مدت آنها که متاسفانه روزانه تعداد زیادی افغان کشته یا زخمی میشوند، باید پایان یابد.”

وی گفت که یکی از مهمترین موانع پیشرفت مذاکرات میان افغان‌ها، سطح بالای خشونت است که “باعث بی اعتمادی بین دو طرف می شود.”

آقای خلیلزاد گفته است: “ما طرفدار کاهش خشونت استیم. ما در نشست های دوحه نیز ترغیب کردیم که خشونت ها باید کاهش پیدا کنند.”

در همین حال آقای خلیلزاد گفته است که طرف ها روی طرزالعمل برای پیشبرد مذاکره به توافقی نرسیده اند.

خلیل‌زاد گفت كه امریكا به همه طرفها تاكید كرده است كه سیاست آینده این کشور در قبال افغانستان با تصمیم که تیم‌های مذاكره كننده درباره ساختار نظام سیاسی جدیدی كه به خواست همه افغانها احترام گذاشته شود، ارتباط مستقیم دارد.

وی گفته است که چگونگی حمایت مالی امریکا از افغانستان نیز بستگی به تصمیم این هیات ها دارد.

این در حالی است که محمد اشرف غنی در یک سفر دو روزه در قطر با هیات مداکره کننده حکومت و رسانه های کشور در مورد روند صلح افغانستان دیدار کرد.

آقای غنی با آنکه با هیات طالبان دیدار نکرد، اما مسوولان رسانه های کشور با تیم این گروه نشستی داشته اند.

 

در همین حال محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه کشور روز گذشته گفت که هیات مذاکره کننده حکومت در این مرحله روی سه موضوع تمرکز دارد.

آقای اتمر در گفتگویی با خبرنگاران در دوحه پایتخت قطر گفت که اولین اختلاف فرا راه مذاکرات میان افغان‌ها کارشیوه گفتگوها است که هرچه زودتر از میان برداشته شود.

موضوع دوم، کاهش خشونت‌ها است که این خواست تمام مردم افغانستان است که هرچه زودتر باید به آن دست پیدا کنیم.

موضوع سوم این که هیات های مذاکره کننده باید هرچه زودتر به یک توافق سیاسی دست پیدا کنند.

به گفته آقای اتمر این توافق منجر به پایان خون ریزی در کشور و تمام مشکلات که باعث ادامه جنگ شده است، حل شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل