اخبار ویژه

خلیلزاد خواستار مستند سازی تلفات درگیری های پسین در افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۴, ۱۳۹۹)

زلمی خلیلزاد  فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان بر نیاز فوری کاهش خشونت ها، آتش‌بس و یک تفاهم زودهنگام سیاسی در کشور تاکید می ورزد.

آقای خلیلزاد با تاکید بر مستند سازی رویداد های اخیر، می گوید که امریکا بر طالبان و حکومت فشار می آورد تا خشونت ها کاهش داده شود.

فرستاده ویژه امریکا در صفحه تویترش بر مستند سازی رویدادهای اخیر تاکید کرده و گفته است که یگانه پاسخ برای وضعیت غم‌انگیز در افغانستان، کاهش فوری خشونت‌ها است.

وی گفته است: “ایالات متحده به طور استثنایی بر این هدف تمرکز دارد و بر هر دو طرف فشار می‌آورد تا خشونت ها را کاهش داده و هر چه سریعتر یک راه صلح را بیابند. پاسخ این وضعیت رنج انگیز در کاهش فوری خشونت ها است که منجر به آتش بس تمام طرف ها گردد. پاسخ در یک تفاهم سیاسی سریع است.”

آقای خلیلزاد افزوده است: “این حیاتی است که رسانه های مستقل و جامعه مدنی فعال افغانستان گذاشته شوند تا رویدادهای جاری را مستند سازند. این یک تراژیدی المناک است. متاسفانه که تراژیدی محدود به تخار نیست. غیرنظامیان قربانیان بم گذاری های موتری، بم های تعبیه شده و کشتار های هدفمندی اند که از سوی طالبان اجرا می‌شود. غیرنظامیان مجبور شده اند که از جنگ در لشگرکاه و دیگر مناطق فرار کنند.”

بر بیناد آمارهای حکومت افغانستان، نزدیک به ۱۳۰۰ حمله تهاجمی، انتحاری و ماین گذاری طالبان در یک ماه پسین  نزدیک به ۶۰۰ غیرنظامی جان باخته و یا زخمی شده اند.

در همین حال طالبان می گویند که حمله های آنان واکنشی بوده است، اما دوطرف آمارهای تلفات نظامیان را پنهان می کنند.

زمان سلطانی پژوهشگر سازمان عفو بین الملل برای جنوب آسیا میگوید: ” هرگونه اقدام که باعث کاهش و یا عدم گزارش دهی از تلفات برای ما قابل قبول نیست.”

همزمان با گسترش ناامنی ها در ۲۸ ولایت کشور، تلاش‌های صلح در دوحه، نیز ادامه دارد؛ تلاش هایی که با گذشت نزدیک به دوماه هنوز موفق به برداشتن نقاط اختلافی از برابر شروع مذاکرات صلح نشده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل