رویداد های اخیر

خلیلی کشتار هزاره‌ها را «نسل‌کشی» خواند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۳, ۱۴۰۰)

محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی و معاون پیشین رییس جمهوری می گوید که حکومت و جامعه جهانی نباید، در برابر حملات غرب کابل خاموشی و بی تفاوتی اختیار کنند.

آقای خلیلی در یک نشست خبری تاکید می کند که حملات غرب کابل «نسل کشی» است و اگر این وضعیت ادامه یابد، مردم هزاره خود برای تامین امنیت شان دست به کار می شوند.

این در حالی است که در روزهای پسین حملات در غرب کابل که عمدتا هزاره نشین است، افزایش یافته که واکنش های گوناگونی را در پی داشته است.

آقای خلیلی می گوید که دشمنان صلح نه تنها برای سبوتاژ روند صلح دست به کار شده اند بلکه برای تفرقه قومی و مذهبی، در برابر یک قوم حملات شان را آغاز کرده اند.

وی تاکید می کند که حکومت و جامعه جهانی باید حملات به باشندگان غرب کابل را به عنوان «نسل کشی» بشناسند و در برابر آن بی تفاوت نباشند.

آقای خلیلی میگوید که در ۲۰ سال پسین تمام اقوام افغانستان قربانی خشونت ها شده اند، اما هزاره ها همواره به دلیل هزاره بودن “در جاده‌ها، مساجد، مکاتب، مراکز آموزشی، سالون های عروسی و کلپ های ورزشی” آماج قرار گرفته اند.

وی تاکید کرده است که این حملات مصداقی جز «نسل کشی» نیست.

آقای خلیلی تاکید می کند که وضعیت کشور حساس است و مردم هزاره کاری نمی کنند که به زیان حکومت تمام شود.

اما وی هشدار میدهد که اگر وضعیت اینگونه ادامه یابد، هزاره ها خود برای تامین امنیت شان دست به کار می شوند.

آقای خلیلی گفته است: “نه در برابر صلح تحمیلی که جایگاه این مردم در نظر گرفته نشود تن می‎دهند، بسیار واضح میگویم، و نه در برابر این باند جنایتکار که هر روز قوم را به نام قومش مورد هجوم قرار می‌دهد، کوتاه می‌آیند.”  

آقای خلیلی همچنان از روند صلح نیز انتقاد کرده می افزاید که اگر در این روند به تمام اقوام توجه نشود، توافق بین حکومت و طالبان نا ممکن است.

Trending

خروج از نسخه موبایل