خبرهای تازه

داوودزی: حکومت افغانستان اجازه گفتگوی مقام های امریکایی با طالبان را داده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

 به دنبال تلاش ها برای کشاندن طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان، عمر داوودزی رییس دبیر خانه شورای عالی صلح می گوید که  پس از یک سال مشوره ای مقام های امریکایی با حکومت افغانستان، برای شان اجازه داده شد تا با طالبان مذاکره مستقیم داشته باشند.

 آقای داوودزی در یک مصاحبه اش با بی بی سی پشتو، گفته است که دولت افغانستان زمینه ساز اصلی گفتگو های مستقیم امریکا با طالبان بوده است و نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هم هر دور از گفتگو ها را در هماهنگی کامل با رییس جمهور و رییس اجراییه پیش برده است.

 وی گفته است: “از یک سال بدین سو امریکا یی ها به حکومت افغانستان و سیاسیون بعد از مشوره اجازه گرفت و گفت که حال زمانی رسیده که ما باید با طالبان رو در رو مذاکره داشته باشیم سپس حکومت و سیاسیون برای امریکایی ها اجازه دادند تا مذاکرات رو در رو با طالبان داشته باشند. “

 با این حال سخنگوی شورای عالی صلح می گوید که در آخرین روز سفر چهار روزه رییس دبیر خانه این شورا به پاکستان، این کشور تعهدات تازه در مورد صلح افغانستان داده است.

 سید احسان طاهری بیان داشت: “تقاضای ما ای بود که پاکستان به مثابه میزبان رهبر طالبان مسلح افغان که بدون شک در پاکستان زندگی میکنند می تواند گام سازنده رول مهم و عمده بازی بکند بخاطر تشویق تحریک طالبان مسلح افغانستان تا ایکه به میز مراکره به حکومت افغانستان مستقیم بیایند.”

 از سویی دیگر مولوی سراج الحق امیر جماعت اسلامی پاکستان در دیدار با محمد عمر داوودزی وعده همکاری در آغاز مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و طالبان را داده است.

 وزیر خارجه پاکستان در تازه ترین اظهارات اش گفته است که افغانستان خود می تواند مشکل خود را به خوبی حل کند.

از سوی دیگر دولت افغانستان پس از این باید چگونگی مذاکرات صلح افغانستان با طالبان را برای هند نیز خبر دهد.

 فرمانده عمومی ارتش هند گفته است که دخیل بودن کشورش در مذاکرات صلح افغانستان با طلبان حتمی است.

آقای بیپین راووت گفته است: “اگر هند با افغانستان علاقه دارد پس نیاز است تا در روند مذاکرات با طالبان دخیل شود هند باید حتما درین گفتگو ها دخیل باشد.”

 در حالی که مسله صلح افغانستان شکل چند بعدی به خود گرفته است کشورهای منطقه هم ارام ارام وعده های شان را برای صلح افغانستنان بیشتر می سازد؛ وعده های که مردم از دیر زمان  در انتظار عملی شدن آن اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل