رویداد های اخیر

دیدار امیرخان متقی و وزیر خارجه ایران

Published

on

(Last Updated On: جدی ۴, ۱۴۰۲)

در حاشیه کنفرانس تهران در مورد فلسطین، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی روز گذشته (یک‌شنبه، ۳قوس) با وزیر خارجه ایران در تهران دیدار کرد. امیر خان متقی در این دیدار درمورد موضوعات سیاسی و اقتصادی، افزایش روابط تجارتی و ترانزیتی دو کشور و وضعیت و مشکلات زندانیان و مهاجران افغان در ایران با همتای ایرانی‌اش و دیگر مقامات این کشور گفتگو کرده است.

وزارت خارجه امارت اسلامی در اعلامیه‌ای گفته که وزیر امور خارجه ایران به اقدام‌های موثر در راستای تقویت بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی افغانستان و ایران اشاره کرده است.

امیرخان متقی در سفرش به تهران، در جریان بازدید از سفارت افغانستان در ایران، از خدمات این سفارت قدردانی کرده می‌گوید سفارتخانه‌های ایران و افغانستان در هر دو کشور باز است، روابط تجاری دو کشور برقرار است و تلاش‌ها در بر گسترش این روابط جریان دارد.

سرپرست وزارت خارجه در گفتگو با رسانه‌های ایرانی نیز تاکید کرده است که روابط ایران و افغانستان بهتر است. او با اشاره به سفر معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا به ایران و امضای قراردادهای تجاری می‌گوید که کمیته‌های مختلف برای اجرای توافقات ایجاد شده و کار روی آن‌ها جریان دارد.

امیرخان متقی همچنان گفته است که فارسی و پشتو هر دو زبان رسمی افغانستان هستند و هیچ تبعیضی علیه زبان فارسی دری از سوی حکومت افغانستان وجود ندارد. به گفته متقی، اگر جایی لوحه فارسی پایین آورده شده کار اشخاص مغرض است.

سرپرست وزارت خارجه با اشاره به مهاجران افغان در ایران می‌گوید امارت اسلامی در تلاش است تا شرایط را برای برگشت مهاجران به کشور مساعد سازد. او ضمن قدردانی از کشورهای میزبان مهاجران افغان تاکید کرد که باید به کرامت انسانی مهاجران در کشورهای میزبان توجه شود.

امیرخان متقی ضمن دیدار با همتای ایرانی‌اش با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز دیدار کرد.

حسن کاظمی قمی در این دیدار بر شکل‌گیری گروه تماس منطقه‌ای به منظور تسهیل روابط امارت اسلامی با کشورهای منطقه تاکید کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل