اخبار ویژه

دیدبان شفافیت افغانستان گزارشی در مورد فساد در شورای کرکت منتشر کرد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۶, ۱۳۹۹)

دیدبان شفافیت افغانستان از وجود فساد گسترده در هیات رهبری کرکت «کرکت بورد» کشور خبر می‌دهد.

به گفته این نهاد کرکت بورد افغانستان فاقد شفافیت و حسابدهی و طرزالعمل‌های لازم برای جلوگیری از فساد است.

یافته های تحقیق این نهاد نشان میدهد که روند استخدام در کرکت بورد افغانستان سوال بر انگیز است.

همچنان یافته های دیدبان شفافیت نشان میدهد که علی رغم دریافت کمک های بین المللی برای ترویج کرکت در میان زنان، کرکت بورد نتوانسته است زیرساخت های فیزیکی لازم را برای بازی زنان فراهم کند.

دیدبان شفافیت گفته است که این تحقیق چندین ماه را در بر گرفته است زیرا کرکت افغانستان تمایلی برای ارایه معلومات مهم به گروه تحقیق نداشته است. از این رو کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات در این مورد مداخله کرده است.

سید اکرام افضلی مدیر اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان گفته است: “کرکت بورد افغانستان با چندین مشکل مدیریتی مواجه است؛ اولین و مهم ترین مساله سیاسی شدن روند استخدام در شورای رهبری این نهاد و تغییرات مکرر بیش از حد در سطح اجرایی آن است.”

در این گزارش به نقل از افضلی گفته است: “رییس جمهوری افغانستان که حق انتصاب رییس هیات مدیره را دارد، نتوانسته است شفافیت و پاسخگویی را نسبت به تغییرات رهبری در هیات مدیره حفظ کند و هرگز دلایل تغییر در رهبری را ارایه کرده است.”

بر اساس دیدبان شفافیت، رییس جمهوری در جریان شش سال گذشته چهار بار رهبر کرکت بورد را تغییر داده است و هیچ کدام از رییس های آن به جز متهم شدن به فساد سوابق خوبی از خود به جای نگذاشته اند.

در این گزارش آمده است: “علاوه بر این، دولت هیچگونه ارزیابی عملکردی از اعضای هیات مدیره یا بعد از هر یک از این تغییرات انجام نداده است.”

دیدبان شفافیت گفته است که در کشورهای دیگر رهبری کرکت توسط انتخابات برای سه تا پنج سال انتخاب میشوند.

این نهاد افزوده است که افغانستان نیاز به آوردن اصلاحات در کرکت بورد دارد.

در همین حال این نهاد از رییس جمهوری خواسته است که قانون کرکت بورد را تعدیل کند و برای اعضای این شورا دوره تصدی تعیین کند و روند استخدام در شورای رهبری این نهاد را نیز شرح دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل