خبرهای تازه

رئیس جمهور: سالانه از قاچاق آثار تاریخی هزاران میلیون دالر زیان می کنیم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

رییس جمهور غنی می گوید افغانستان سالانه از بهر قاچاق ابادات تاریخی هزاران میلیون دالر زیان می کند.

وی که هنگام گشایش صندوق ملی افغانستان برای فرهنگ و صنایع خلاق سخن میزد میگوید: پس از ایجاد این صندوق حکومت برای بازسازی ابادات تاریخی و مساجد قدیمی  تلاش کرده و کودکان افغان با تاریخ کهن افغانستان آشنا خواهند شد.

حکومت افغانستان با گشایش این صندوق نخستین گام برای حفظ و بازسازی ابادات تاریخی در حال نابودی گذاشت. رییس جمهور غنی که به فراموشی سپردن  پیشینه تاریخی یک کشور را به معنی فراموش کردن ملت ها میداند و می افزاید که افغانستان برای هزاران سال دیگر وجود خواهد داشت و با تامین صلح سالانه هزاران جهانگرد برای دیدن ابادات تاریخی کشور امده و از این راه میلیون ها دالر به خزانه افغانستان واریز خواهد شد.

“بیشترین صدمه یی را که امروز ما تجربه می کنیم، از قاچاق آثار تاریخی ماست، سالانه صدها میلیون دالر را ما از دست میدهیم…. سهم ما در این صندوق 75 هزار دالر بود، اما وزیر مالیه آنرا به 750 هزار رساند، اولین کاری که میکنیم احیا مساجد تاریخی است و مهم ترین توجه ما به کودک افغان است و کودک افغان باید بداند که این خاک چگونه تاریخ و شخصیت داشته است.”

سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد نیز حفظ و بازسازی ابادات تاریخی را برای اینده افغانستان مهم میداند یونسکو میگوید که بازسازی ابادات تاریخی بیشمار افغانستان درراهبرد پایدار این سازمان تا سال 2030 قرار دارد.

ارینا بوکووا رییس یونسکو گفت: ما در دراز مدت در کنار افغانستان هستیم، ابادات تاریخی این کشور یک فرهنگ غنی است. از منار جام گرفته تا مجمسه های بودا و افغانستان نقطه اتصال است، اما تروریستان میخواهند این وضعیت را بر هم زنند. از دید من  باز سازی ابادات تاریخی بزرگترین جواب است در مقابل تروریزم و افراط گرایی افغانستان با مشکل قاچاق ابادات تاریخی روبروست که این کشور را از ابادات ارزش مند محروم میسازد”.

سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد با انکه نگران از بین رفتن نما های باستانی افغانستان است اما توجه به ابادات تاریخی را بهترین گزینه برای رسیدن افغانستان به رشد اقتصادی و خود کفایی میداند.

Trending

خروج از نسخه موبایل