خبرهای تازه

ریاست اجرایی از نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه ابراز خوشبینی کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

ریاست اجرایی از نشست سه جانبه میان کابل، اسلام آباد و انقره که در ترکیه برگزار خواهد شد، ابراز خوشبینی کرد و آنرا فرصتی برای آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان دانست.

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفت: “امیدواریم مذاکراتی که قراراست بین سران کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه برگزار شود، بتواند در راستای صلح و ثبات افغانستان و تسریع روند مذاکره با مخالفان مسلح گامی مثبت باشد.”

ترکیه ابراز آماده گی کرده است که برای تسریع روند صلح افغانستان، کشانیدن طالبان به میز گفتگو های صلح و کاهش تنش ها در روابط تیره کابل و اسلام آباد در نشست سه جانبه همکاری خواهند کرد.

در افغانستان نیز امیدواری ها اینست که ترکیه میتواند نقش کلیدی را در راستای صلح افغانستان بازی کند.

بشیر احمد ته ینج، عضو مجلس نماینده گان تصریح نمود: “ترکیه منحیث یک کشور قدرتمند اسلامی، روابط نزدیک با پاکستان و افغانستان دارد. در سیاست های کلان منطقه ای نقش دارد و با قدرت های جهانی به نحوی در منافع شریک اند. این کشور می تواند تاثیرات خود را بر روند صلح افغانستان داشته باشد.”

اگاهان نیز فشارهای ترکیه را برای وادار کردن پاکستان از بهر پیکار با هراس افگنی و دست کشیدن از مداخله در امور داخلی افغانستان کار ساز میدانند.

نصرت الله حقپال، آگاه روابط بین الملل افزود: “ترکیه بدون شک یک قدرت منطقه ای است که تاثیرات خود را میداشته باشد.”

افغانستان در چند سال  گذشته همواره شاهد نشست های چند جانبه میان کشور های دخیل در امور افغانستان بوده است و تا اکنون باور ها بر این است که این نشست ها هیچ گاهی راه گشایی برای صلح نبوده، بلکه فرصت ها را برای هراس افگنان و حامیان منطقه ای آنها هموار کرده است.  

گزارشگر: لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل