اخبار ویژه

سازمان ملل: جامعه جهانی یک میلیارد دالر به افغانستان کمک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۳, ۱۴۰۰)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه (۲۲سنبله) پس از نشست وزیران در ژنو اعلام کرد که اهدا کنندگان بین‌المللی متعهد به ارایه کمک بشردوستانه به ارزش بیش از یک میلیارد دالر برای حمایت از افغانستان شده‌اند.

گوترش گفت:” امروز تعهد کشورها برای کمک بشردوستانه به افغانستان به بیش از یک میلیارد دالر رسید. “

هفته گذشته، سازمان ملل متحد درخواست فوری برای ۶۰۶ میلیون دالر کمک به افغانستان را ارایه کرده بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین هشدار داد که احتمال فروپاشی اقتصادی در افغانستان بسیار جدی است.

گوترش پس از اجلاس وزیران در ژنو در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال سقوط کامل اقتصادی پس از تسلط امارت اسلامی وجود دارد، گفت: “سقوط اقتصادی افغانستان بسیار جدی است. در حال حاضر ظرفیت نقدینگی شبکه مالی افغانستان بسیار محدود است، به این معنی که تعدادی از فعالیت‌های اساسی اقتصادی را نمی‌توان انجام داد و همچنین مردم افغانستان به سختی می‌توانند پول نقد دریافت کنند. من فکر می‌کنم جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان مهم است. “

گوترش در ارتباط با حضور امارت اسلامی در لیست سازمان‌های هراس‌افگن گفت موضوع حذف امارت از لیست سازمان‌های هراس افگن بر عهده کشورهای عضو سازمان ملل است و دبیرخانه سازمان ملل در تصمیمات آن‌ها دخالت نخواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که تعامل با امارت اسلامی برای رفع تعدادی از نگرانی‌ها در افغانستان، از جمله کمک‌های بشردوستانه، حقوق بشر و همچنین هراس افگنی بسیار مهم است.

دبورا لیون، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان روز پنج‌شنبه به شورای امنیت هشدار داد که مسدود کردن میلیاردها دالر از دارایی‌های بین‌المللی افغانستان برای دور نگه داشتن آن‌ها از دست امارت اسلامی بدون شک منجر به رکود شدید اقتصادی در این کشور خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل