Connect with us

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت معارف با معاون سفیر ایران در کابل دیدار کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف امروز (دوشنبه، ۶ قوس) با یک هیئت هفت نفری به سرپرستی معاون سفارت ایران در کابل دیدار و گفتگو کرده است.

دفتر رسانه‌های وزارت معارف در یک اعلامیه نوشته است:‌ «در این دیدار دو طرف در مورد ادامه همکاری‌های دوجانبه، وضعیت تحصیلی کودکان پناهنده افغانستان در ایران، تبادل تجربیات متقابل در زمینه تعلیم و برخی مسایل دیگر گفتگو کردند.»

در اعلامیه همچنان آمده است که در این دیدار، معاون سفارت ایران گفت: «در حال حاضر حدود ۴۰ هزار شاگرد مهاجر افغان در مراکز تعلیمی مختلف ایران مصروف تحصیل هستند که امکانات تعلیمی لازم برای شان فراهم شده است.»

رویداد های اخیر

قرغیزستان می‌خواهد صادرات برق به پاکستان از طریق افغانستان سال آینده آغاز شود

Published

on

(Last Updated On: )

وزارت انرژی قرغیزستان در نظر دارد صادرات برق این کشور و تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان زیر عنوان پروژه کاسا – ۱۰۰۰ در سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

بر بنیاد طرح قرغیزستان، حدود ۱.۲۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در تابستان سال آینده به آسیای جنوبی صادر می‌شود.

میزان صادرات در سال ۲۰۲۶ به ۱.۷ میلیارد کیلووات ساعت و در سال ۲۰۲۸ به ۱.۷۵ کیلووات ساعت افزایش می‌یابد.

در اوایل سال جاری، قرغیزستان یک اعلامیه مشترک را با پاکستان و تاجیکستان برای از سرگیری کار پروژه کاسا ۱۰۰۰ امضا کرد.

بانک جهانی نیز اعلام کرده است که کار پروژه ساخت خط انتقال نیروی برق کاسا-۱۰۰۰ را به درخواست سه کشور اشتراک ‌کننده در این پروژه در افغانستان آغاز می‌کند.

پروژه کاسا-۱۰۰۰ در ماه مارچ سال ۲۰۱۴ با تامین مالی انجمن توسعه بین‌المللی توسط هیأت مدیره بانک جهانی تصویب شد که نیروی برق صادراتی قرغیزستان و تاجیکستان را از طریق افغانستان به پاکستان منتقل کند. از طریق این پروژه ۱۰۰۰ میگاوات برق به پاکستان و ۳۰۰ میگاوات برق به افغانستان تامین می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بیست نفر در پی غرق شدن یک قایق در ننگرهار جان باختند

Published

on

(Last Updated On: )

مسوولان محلی ننگرهار می‌گویند که در پی غرق شدن یک قایق در دریا در این ولایت ۲۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار می‌گوید که این حادثه ساعت ۷:۳۰ صبح امروز (شنبه) در ساحه باسول ولسوالی مهمند دره رخ داده است.

این قایق حامل ۲۵ نفر مشمول زنان و کودکان بود که ۲۰ تن آنان جان باخته و پنج تن دیگر نجات یافته اند.

به گفته مسوولان، اجساد پنج تن تا کنون پیدا شده و جستجوی سایر اجساد ادامه دارد.

 

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزیر دفاع روسیه خواستار تقویت امنیت مرز تاجیکستان با افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: )

اندری بلوسوف، وزیر دفاع روسیه گفته است که وضعیت افغانستان ایجاب می‌کند که امنیت مرز این کشور با تاجیکستان تقویت گردیده و تدابیر بیشتری برای تضمین ثبات منطقه اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری تاس، بلوسوف در نشست شورای وزیران دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر آلماتی قزاقستان تاکید کرد که در حوزه آسیای مرکزی، افغانستان منبع اصلی بی‌ثباتی است.

او گفت: «گروه‌های افراط گرای متعددی در آنجا جای پای خود را به دست آورده‌اند و تلاش‌ها را برای ترویج عقاید خود در کشورهای همسایه افزایش داده‌اند. خطر سرایت گروه های تبهکار و تروریزم به خارج از این کشور در حال افزایش است.»

به باور وی، همه اینها مستلزم «نظارت مستمر و اقدامات سریع با هدف تضمین ثبات منطقه» بوده و این اقدامات به ویژه مشمول تلاش برای تقویت مرز تاجیکستان و افغانستان است.

این در حالیست که امارت اسلامی همواره نگرانی‌های امنیتی کشورها درباره افغانستان را رد کرده و تاکید نموده که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده صورت گیرد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!