رویداد های اخیر

سومین نشست هماهنگی سازوکارهای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی افغانستان در چین برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

سومین نشست هماهنگی سازوکارهای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی افغانستان میان مقام‌های دولت چین و افغانستان در بیجنگ برگزار شد.

وزارت خارجه می‌گوید که هیأت اعزام شده افغانستان در این نشست پیشنهادها و توصیه‌های خود را با مقام‌های کشور چین به اشتراک گذاشته تا اثربخشی کمک‌های چین افزایش یابد.

در این نشست برگسترش روابط تجارتی و همکاری‌های اقتصادی میان دوکشور تأکید شده است.

در این نشست علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، در چارچوب میکانیزم بازسازی اقتصادی افغانستان، افزایش تجارت بین دو کشور به ویژه فراهم کردن فضا برای صادرات بیشتر کالاهای افغانی به چین، ظرفیت سازی و همکاری چین در زمینه‌های معدن و تجارت معاصر در افغانستان درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری بحث شده است.

در همین حال، لیو جین سونگ، رئیس بخش آسیایی وزارت امور خارجه چین در این نشست تأکید کرده که بیجنگ از جامعه جهانی در افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان حمایت می‌کند و همچنان امیدوار است که افغانستان فعالانه به برخی از نگرانی‌های منطقی جامعه جهانی در مورد ایجاد حکومت فراگیر پاسخ دهد.

در بخشی از اعلامیه وزارت خارجه چین آمده است که: «هم چین و هم افغانستان از کشورهایی که مسؤول اصلی وضعیت دشوار کنونی افغانستان هستند، می‌خواهند که مسؤولیت‌های خود را با جدیت انجام دهند، پول‌های منجمد شده مردم افغانستان را برگردانند و نمک به زخم‌های مردم افغانستان نزنند. چین از جامعه جهانی در افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان حمایت می‌کند و همچنان امیدوار است که افغانستان فعالانه به برخی از نگرانی‌های منطقی جامعه جهانی در مورد حکومت فراگیر افغانستان پاسخ دهد.»

هم‌زمان با این مقام‌های وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گویند که چین در این نشست تعهد کرده اند که کمک‌های بشردوستانه این کشور به افغانستان را با در نظر گرفتن نیازها و اولویت‌های طرف افغانستان سازماندهی کرده و هم‌چنان پیشنهادهای طرف افغانستان را در زمینه کمک ۱۰۰ میلیون یوانی چین برای اسکان مهاجرین که مجبور به بازگشت به افغانستان شده اند، بررسی خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل