رویداد های اخیر

سیاسیون: حکومت موقت در افغانستان تشکیل میشود

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۸, ۱۳۹۹)

همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات صلح در دوحه، در کابل بحث شکل‌گیری حکومت موقت دوباره داغ شده است.

برخی از اعضای شورای عالی مصالحه ملی هم گفته اند که زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با پیام شکل‌گیری حکومت موقت به کابل آمده بود.

نزدیکان حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز می‌گویند که در ماه‌های پیش‌رو نظم تازه سیاسی با ایجاد حکومت موقت، شکل خواهد گرفت.

گل رحمان قاضی، رییس شورای صلح و نجات افغانستان، در این باره گفت:” بودن و رفتن یک شخص این قدر قیمت ندارد به تناسب قربانی که هر روز ملت میدهد، دیگر تشکیلات بدون شک پا برجا میماند. “

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمیتار می‌گوید که در مذاکرات دوحه باید نخست روی آتش بس توافق شود و پس از آن، طرف‌ها روی یک روند اداری توافق کنند زیر نام اداره موقت تا ساختار آینده سیاسی را چیده شود.

 حفیظ الله نقی، عضو رهبری حزب اسلامی، در این مورد گفت:” بی آن که طرفین بحث بر سر یک حکومت موقتی و عبوری توافق نه نمایند، رفتن به بحث محوری ساختار نظامی  از حالتا غیر متصور است.”

جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح الدین ربانی هم پیشنهاد شکل گیری حکومت موقت را داده است.

در همین حال، بخش دیگر جمعیت اسلامی نیز خواستار ایجاد حکومت موقت است .

عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان، در این باره میگوید:” در مورد حکومت موقت  وانتقالی فکر هم نکرده بودیم، حالا یکی از گزینه‌ها برای ما خواهد بود که در این باره فکر کنیم و این طرح را پیشکش بکنیم و اگر وجود دارد تقویه کنیم.”

ریاست جمهوری بحث روی شکل گیری حکومت موقت را منتقی اعلام کرده است.

طالبان هم گفته اند که پیشنهاد حکومت موقت را نداده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل