رویداد های اخیر

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تعیین نماینده خاص برای افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۹, ۱۴۰۲)

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار تعیین یک نماینده خاص برای افغانستان به منظور افزایش تعامل با این کشور و رهبران امارت اسلامی شد.

این درخواست پس از آن صورت گرفت که فریدون سینیرلی‌‌اوغلو، هماهنگ کننده خاص ملل متحد در گزارش خود از وضعیت افغانستان خواستار تعامل بیشتر با افغانستان شده بود.

قطعنامه شورای امنیت از انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد می‌خواهد تا یک نماینده خاص برای پیشبرد توصیه‌های گزارش، بالخصوص در مورد حقوق بشر، معرفی کند.

این قطعنامه پس از رای موافق ۱۳ عضو شورای امنیت و رای ممتنع روسیه و چین به تصویب رسید.

یامازاکی کازویوکی، سفیر جاپان در سازمان ملل متحد، پیش از رای گیری گفت: «امارات متحده عربی و جاپان قاطعانه بر این باورند که ارزیابی مستقل بهترین مبنا برای گفتگوهای آینده است.»

وی افزود: «همانطور که ارزیابی مستقل بیان می‌کند، این قطعنامه بر نیاز به افزایش مشارکت بین المللی به شیوه ای منسجم، هماهنگ و ساختاریافته تاکید می‌کند.»

نماینده ایالات متحده امریکا پس از تصویب این قطعنامه گفت: «ایالات متحده قویاً از درخواست این قطعنامه برای نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان حمایت می‌کند. یک نماینده خاص برای هماهنگی تعاملات بین المللی در مورد افغانستان، از جمله با بازیگران سیاسی و ذینفعان مربوطه افغانستان در موقعیت خوبی قرار خواهد گرفت.»

پیش از این، امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان گفته بود که پیشنهاد تعیین نماینده خاص از سوی ملل متحد برای افغانستان مناسب نیست.

گنگ شوانگ، نماینده چین در سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که باید به نظر امارت اسلامی درباره تعیین نماینده خاص احترام گذاشته شود، در غیر آن سبب تشدید تقابل میان جامعه جهانی و مقامات افغانستان خواهد شد.

انا اوستیگنیوا، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت که سرمنشی این سازمان باید با مقامات افغانستان مشوره کند.

او گفت: «ما می‌خواهیم واضح سازیم که از تصمیم سرمنشی حمایت نخواهیم کرد مگر اینکه این تصمیم مورد تایید مقامات حاکم قرار گیرد. ما متقاعد شده‌ایم که موضوع افغانستان تنها در صورتی می‌تواند از بن‌بست خارج شود که گفتگوی منسجم و صبورانه با مقامات حاکم وجود داشته باشد و برخی از کمک‌کنندگان غربی از لفاظی‌های معمول خود دست بردارند و سوء استفاده از کمک‌های بشردوستانه را متوقف کنند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل