رویداد های اخیر

شورای امنیت ملل متحد ماموریت یوناما را برای یک سال دیگر تمدید کرد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۶, ۱۴۰۲)

شورای امنیت ملل متحد قطعنامه‌ای را به‌هدف تمدید ماموریت هیات سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) برای یک سال دیگر تصویب کرده است.

قطعنامه شماره ۲۷۲۷ که جمعه مورد حمایت همه ۱۵ عضو شورای امنیت قرار گرفت، ماموریت یوناما را تا هفدهم مارچ ۲۰۲۵ تمدیده کرده است.

این قطعنامه بر اهمیت حیاتی حضور مداوم یوناما و سایر اداره‌های ملل متحد در افغانستان تاکید کرده است.

قطعنامه از مقام‌های حاکم افغانستان و بازیگران بین المللی خواسته است که با یوناما در اجرای ماموریتش هماهنگی نموده و مصونیت، امنیت و آزادی سفر کارکنان سازمان ملل متحد را سراسر کشور تضمین کنند.

یامازاکی کازویوکی، نماینده جاپان که ریاست شورای امنیت را برعهده دارد، گفته است که حضور یوناما در افغانستان ضروری است زیرا جامعه بین المللی به دنبال افزایش تعامل و اعتمادسازی با امارت اسلامی بوده و این موضوع پیام قوی به مردم افغانستان ارسال می‌کند که سازمان ملل متحد «به کار خستگی ناپذیرش برای آنان ادامه خواهد داد.»

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا همچنان تصریح کرده است که تمدید ماموریت یوناما، سازمان ملل متحد راقادر می‌سازد تا به اولویت‌های جامعه بین المللی در افغانستان، ارتقای صلح و ثبات و تسهیل گفتگو میان همه بازیگران سیاسی ادامه دهد.

با این حال، او بر لزوم پشتیبانی از تلاش‌ها برای حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغانان، به‌ویژه زنان و دختران، تاکید کرده است.

اما ژانگ جون، نماینده چین ابراز تاسف کرده که پیشرفت‌های اخیر افغانستان در قطعنامه انعکاس نیافته است. او خاطر نشان کرده که وضعیت افغانستان با ثبات است.

Trending

خروج از نسخه موبایل