صحت

شکایت مردم از افزایش بهایی ادویه در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۱, ۱۴۰۰)

شهروندان کشور از افزایش بهایی ادویه شکایت می‌کنند. آنان می‌گویند که به تناسب یک ماه پیش بهای ادویه در کشور تا دو برابر افزایش یافته است.

حفیظ الله، باشنده بلخ، در این باره گفت:” دوای که قبلا ۲۰۰ یا ۳۰۰ بود حالا ۶۰۰ یا ۷۰۰ شده است از حکومت میخواهم که برای مردم غریب و بیچاره کمک کند و این مشکل را از بین ببرد.”

محمد یعقوب، باشنده کابل، گفت:” دوا خیلی قیمت شده و کشورهای خارجی چرا وارد نمیکند.”

با این حال سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید که از زمان روی کارآمدن حکومت جدید تاکنون برخی از کشورها و سازمان‌های صحی تجهیزات طبی و دوا به افغانستان کمک کرده اند.

وی افزوده که وزارت صحت عامه کمیسیون ساخته تا از بازارها نظارت کند.

داکتر جاوید حژیر، سخنگوی وزارت صحت، گفت:” کمیسیون را که در راس آن معیین مسلکی وزارت صحت قرار دارد ساخته است که از کیفیت دوا و نرخ آن نظارت کنند. بیشتر کشورهای هم برای این وزارت کمک کرده است که انشاالله این کمک‌ها ادامه داشته باشد “

مسوولان اتحادیه دوا افغانستان دلیل بلند بودن قیمت ادویه در کشور را کاهش واردات و افزایش بهای اسعار خارجی در برابر پول افغانی می‌داند.

نعمت الله تواب ستانکزی، معاون اتحادیه دوا، در این باره گفت:” در قدم تفاوت اسعار خارجی است و در کنار این عرضه کم است و تقاصا زیاد است و به شکل نورمال واردات صورت نمیگیرد.”

فروشنده‌گان ادویه در بازارها از نبود بیشتر اقلام ادویه نگرانی کرده می‌گویند دواهای حیاتی در بازار ها وجود ندارد.

عبداالله معصومی، فروشنده دوا، گفت:” قیمت‌ها حدود ۳۰ الی ۵۰ فیصد افزایش یافته است دواهای که از کشورهای همسایه وارد میکردیم حالا نیست و راه‌ها بسته است.”

این درحالی است که اغلب شفاخانه‌های دولتی در کشور به ویژه در کابل به دلیل کمبود ادویه و تجهیزات طبی کارشان متوقف است و شفاخانه‌های که هم فعالیت می کنند تجهیزات اندک در اختیار دارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل