اخبار ساحوی

صدها تن کسبه کار امروز در شهر کابل اعتصاب کاری کردند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

صدها تن از دوکانداران و کسبه کاران شهر کابل در اعتراض به آنچه افزایش مالیات خوانده شده، اعتصاب کاری کرده‌اند.

دکان های شهر کابل روز دوشنبه همه بسته بودند و خدمات شهری نیز با چالش همراه بود .

شورای مرکزی اتحادیه ملی پیشه‌وران افغانستان هشدار میدهد تا زمانی که به خواست‌های این شورا رسیدگی نشود، اعتراض اعضای این شورا و کسبه کاران ادامه خواهد یافت.

کسبه کاران و تجار شهر کابل  در اعتراض به افزایش مالیات دست به اعتراض زدند. روز دوشنبه مغازه ها ، خبازی ها و فروشگاه ها در سر تا سر کابل تعطیل بودند.

شورای مرکزی اتحادیه ملی پیشه وران افغانستان می گوید، برای دفاع از حقوق و منافع پیشه وران در رابطه با بلند بردن سرسام آور مالیه، قیمت جواز صنفی و مشکلات صنف خبازان  تمامی دکان های شهر کابل  را بسته اند و اگر به خواست های آن ها پاسخ داده نشود تظاهرات را گسترده خواهند ساخت.

آنان می گویند، حکومت مالیات را 50 در صد بلند برده که ضرر آن بیشتر متوجه مردم فقیراین کشور است که از بیکاری و فقر رنج میبرند.

سکندر فراحی رییس اعتراض کننده ها میگوید” ما حاضر به دادن مالیات هستیم اما اگر ده در صد هم زیاد شود نخواهیم داد چون از توان ما و مردم فقیر بالا است”

 

شاولی یکتن از سرمایه گذاران در این مورد میگوید ” اگر مشکل ما در افغانستان حل نشود سرمایه های خود را به بیرون از این کشور انتقال خواهیم داد”

 

 اما مسوولان وزارت مالیه می گویند، مالیه موجود به اساس قانون  تعین شده که از سوی شورای ملی تعین شده است .

وی همچنان افزود؛ تظاهر کنندگان خواستار اصلاحات در قانون مالیات بر درآمدهای افغانستان اند که وزارت مالیه نیز از آن استقبال می‌کند و می‌خواهد بخش خصوصی کشور تشویق شود.

عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه میگوید” درصورتیکه درآمدهای این افراد سالانه از ۶۰ هزار الی ۱۵۰ هزار افغانی   باشد، آنان موظف به پرداخت ۵۰۰ افغانی   در هر ربع از سال

هستند. و علاوه بر آن افرادی که بیشتر از ۱۵۰ هزار افغانی الی ۵۰۰ هزار   درآمد دارند، علاوه بر ۵۰۰ افغانی در هر ربع سال ۱۵۰۰ افغانی دیگر نیز باید بپردازند”

بسته شدن مراکز خرید و نانوایی‌های پایتخت امروز مشکلات زیادی را برای شهروندان کابل ایجاد کرده و با توجه به اینکه اطلاع رسانی لازم در این باره قبلا نشده بود، شهروندان کابل با دکانهای بسته و کمبود نان مواجه شدند.

Trending

خروج از نسخه موبایل