تجارت

عواید افغانستان در سه ماه نخست سال 25 در صد کاهش را نشان میدهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت مالیه افغانستان تایید می کند که در سه ماه نخست سال مالی روان عواید جمع آوری شده  افغانستان تا 25 درصد کاهش داشته است.

مسوولان دراین وزارت کاهش رقم عواید را بروز مشکلات ترانزیتی با کشور های همسایه وعدم آگاهی مالیه دهندگان از تغییر خوردن سال مالی عنوان می کنند.

وحید الله توحیدی سخنگوی وزارت مالیه که این نقیصه را تغییر خوردن سال مالی میداند گفت:” در ربع بعدی این مشکل حل خواهد شد”.

در همین حال روزنامه  نیویارک تایمزمطلب را براساس بررسی های صندوق بین المللی پول نشر کرده که براساس آن وضیعت اقتصادی افغانستان درسه ماه نخست امسال با رکود دور ازانتظار مواجه شده است.

براساس این بررسی حکومت افغانستان حتی تا چند دهه دیگر نمی تواند بودجه عادی خود را از مجرای جمع آوری عواید داخلی پرداخت کند.

از سوی هم اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان با رد این ادعا می گوید که براساس بررسی های این اداره روند سرمایه گذاری درافغانستان افزایش یافته ونشراین گزارشات تبلیغات بیرونی ها است.

وفی الله ا فتخار رییس آیسا گفت:” ما باید این همه تبلیغات را اهمیت ندهیم زیرا اکثراً بالای نهاد های دولتی و ادارات سکتورخصوصی اتهام بسته میشود که گویا این در حالت سقوط است ویا قاچاق میکند وغیره که در حقیقت همه تبلیغات است”.

براساس آمارها در ده سال گذشته با همه تلاش های که برای جمع آوری عواید صورت گرفته  حکومت افغانستان تاکنون توانسته  که نزدیک به 60 درصد از مصارف بودجه عادی خود را از عواید داخلی تمویل کند

40 درصد از بودجه عادی و100 درصد از بودجه انکشافی حکومت افغانستان تاکنون از سوی کشورهای کمک کننده تمویل می شود .

Trending

خروج از نسخه موبایل