رویداد های اخیر

غنی می‌گوید افغانستان در معرض فروپاشی قرار ندارد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۰)

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور می‌گوید که افغانستان در معرض فروپاشی قرار ندارد.

آقای غنی در یک بحث مجازی در مرکز جهانی نظامی گنجوی در شهر باکوی آذربایجان گفته است که روایت سقوط افغانستان پس از خروج سربازان خارجی نادرست است و تا زمانی‌که کماندوهای افغان وجود داشته باشند هیچ تهدیدی مواجه کشور نخواهد شد.

آقای غنی گفته است: “ما در خطر سقوط قرار نداریم. روایت فروپاشی نظام یک روایت غلط است. کماندوهای ما چند برابر قوی‌تر در میان بهترین های در منطقه استند. تا زمان‌یکه این نیروهای وجود داشته باشد هیچ خطر فروپاشی وجود ندارد.”

به باور آقای غنی در حال حاضر بیشترین عملیات ها را نظامیان افغان مستقلانه رهبری میکنند و نظامیان خارجی تنها در نقش مشوره و آموزش کار کرده اند.

رییس جمهور غنی می گوید، اگر جنگ شدت پیدا کند در کنار ۳۵۰ هزار نظامی کشور، مردم نیز مسلح استند و آماده استند که از افغانستان دفاع کنند.

رییس جمهوری گفته است: “ما به گفتگو متعهد استیم. توپ اکنون در میدان طالبان است. ما برای استانبول کاملا آماده استیم. در این باره اجماع ملی و حکومتی وجود دارد. اکنون می بینیم که طالبان چی راهی را بر می گزینند.”

آقای غنی افزوده است: “موضوع این است که کمیته سیاسی طالبان، از کمیته نظامی آنها نمایندگی نمی کند و فرماندهان طالبان هنوز صلح را اجتماعی نساخته اند.”

از سوی هم وزیر خارجه امریکا پس از سفر به کابل و شریک ساختن برنامه خروج با مقام‌های کابل با مقام‌های پاکستانی نیز در این باره گفتگو کرده است.

رییس جمهور غنی میگوید: “این لحظه انتخاب برای طالبان است. آیا آنها صلح را انتخاب می‌کنند که سر میز است یا خشونت را. برای پاکستان نیز لحظه انتخاب است. آیا این کشور مشارکت جهانی و همکاری منطقه‌ای را انتخاب می‌کند یا از گروه های هراس افگن حمایت می‌کند.”

روز گذشته طالبان در واکنش به زمانبدی تازه نیروهای خارجی هشدار داده اند که این اقدام راه برای از سرگیری عملیات های نظامی باز کرده و مسوولیت آن بدوش امریکا خواهد بود.

Reporter:  Bais Hayat

 

Trending

خروج از نسخه موبایل