رویداد های اخیر

غنی: پاکستان طرفدار احیای امارت اسلامی در افغانستان نیست

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۰)

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز (پنج شنبه ۲۳ثور) گفته است که پاکستان خواهان احیای امارت اسلامی درافغانستان نیست.

آقای غنی گفته است که:” لوی درستیز پاکستان به وضاحت کامل اعلان کرد که احیای امارت اسلامی در افغانستان، به نفع منافع ملی پاکستان نیست.”

پس از ادای نماز عید غنی همچنان خطاب به طالبان می‌گوید که از بزرگ‌ترین فرصت به‌میان آمده برای صلح استفاده کنند.

رییس جمهور می افزاید، با خروج نیروهای خارجی از کشور و شکل گیری اجماع ملی در روند صلح دیگر دلیلی برای دوام جنگ در کشور باقی نمانده است.

به گفته ی رییس جمهور افغانستان وارد یک صفحه تازه دیپلوماسی شده است و طالبان، باید از راه مذاکره برای ختم جنگ در افغانستان فکر کنند.

اعلام سه روز آتش بس‌ و قطع جنگ عیدی طالبان به مردم و دولت هم این آتش بس را رعایت کرد.

آقای غنی گفت:”استفاده از این فرصت به نفع افغانستان، منطقه و جهان است و طالبان هم باید از این فرصت استفاده کنند.”

رییس جمهور می‌افزاید، دامن جمهوریت و آغوش مردم افغانستان برای طالبان باز است و این گروه باید، تمام اقشار جامعه را پذیرفته و برای بحث واقعی و ختم فاجعه‌ی ۴۱ ساله، در یک لویه‌جرگه شرکت کنند.

وی دراین باره گفت:”طالبان باید یک انتخاب کنند، به‌خاطری که انتخاب ما این است که راه ‌حل مشکلات کشور تنها تفاهم و سازش سیاسی است و جنگ مشکلات را حل نمی‌تواند.”

همچنان رییس جمهور از صفحه جدید دیپلوماسی با غرب و امریکا سخن می‌کند.

وی گفت:”یقین کامل داشته باشید که همکاری‌های بین‌المللی به‌صورت بهتر و مفیدتر تنظیم می‌شود. اجماع منطقوی برای تحکیم نقش کلیدی افغانستان در قلب آسیا، سرعت پیدا کرده است.”

آقای غنی هنوز بر انتخابات تاکید دارد انتخاباتی که طالبان تا کنون نپذیرفته‌اند، اما رییس جمهوری می‌گوید خودش و نزدیکانش دیگر کاندیدای انتخابات نیستند.

وی همچنان گفته است که جنگ‌ها تاکنون یک میلیارد دالر به کشور آسیب زده‌است.

او خطاب به طالبان، می‌گوید: “پیام شما چیست، چرا ولسوالی‌ها را ویران می‌کنید؟ شما یک ولسوالی را نشان دهید که طالبان به‌گونۀ کامل آن را زیر اداره داشته باشد و چیزی ساخته باشند.”

او همچنان در واکنش به پیام عیدی هیبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، می‌گوید: “مولوی صاحب هیبت‌الله، پیش از فرستادن پیام، یک‌ بار به‌تاریخ این ملت نگاه کنید، پیش از این که پیام فرستاده‌اید و از مردم خواسته‌اید که تسلیم شوید.”

رییس جمهور در ارگ و در فضای آتش بس نماز را ادا کرد و عید مبارکی گفت، اما آتش بسی که طالبان به تعقیب آن هشدار ازسرگیری جنگ را داده اند، آقای غنی بار دیگر این گروه را به آشتی دعوت کرد، اما طالبان تنها عید را به مردم تبریکی داده اند و در مورد صلح حرفی نزده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل