خبرهای تازه

فضل احمد معنوی: برگزاری انتخابات پارلمانی در سال جاری ناممکن است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی را در سال جاری غیر ممکن میداند.

آقای معنوی می گوید حکومت و کمیسیون انتخابات فرصت های زیادی را برای برگزاری انتخابات از دست داده و این کمیسیون توان برگزاری انتخابات پارلمانی را ندارد.

وی هممچنان حکومت را به مداخله در کار کمیسیون انتخابات متهم می سازد.

آقای معنوی به آریانانیوز می گوید: “هم حکومت و هم کمیسیون انتخابات وقت زیادی را ضایع ساختند، فرصت های زیادی را از دست دادند کار های که باید در گذشته انجام میدادند هنوز انجام نشده و با توجه به کار های بزرگ که مانده اند من شک دارم که در زمان تعین شده یک انتخابات قابل قبول برگزار کنند.”

نفوذ طالبان بر بیشتر بخش های افغانستان یکی دیگر از عوامل خوانده می شود که برگزاری انتخابات در سال جاری را ناممکن میسازد اما پیامد های برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در سال جاری برای افغانستان چه خواهد بود.

صغرا سعادت سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید: “اگر انتخابات برگزار نشود افغانستان با بحران های جدی تری روبرو خواهد شد، مشکلات اجتماعی و امنیتی بیشتر خواهد شد و وضعیت اقتصادی هم بحرانی خواهد شد.

در مجلس نمایندگان نیز توانایی های کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات قابل پذیریش با پرسش های زیادی روبرو است.

شکیبا هاشمی نماینده مردم کندهار در مجلس به روز دوشنبه در نشست عمومی مجلس گفت: “باید واقعاً انتخابات صورت بگیرد، نه انتصابات – وقتی ما در جریان تعطیلات از ولایات خود دیدن کردیم، در کمیسیون انتخابات رئیس سمبولیک است، رئیس واقعی که در عقب صحنه است او آقای امرخیل است.”

پیش از این کمیسیون های انتخاباتی از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شورا های ولسوالی در بیست و هشتم ماه میزان سال روان خبر داده بود و رییس جمهور نیز تعهد سپرد که انتخابات شفاف در کشور برگذار شود.

گزارشگر: فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل