اخبار ساحوی

ماموریت سازمان ملل در افغانستان، برای یکسال دیگر تمدید شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۳۰, ۱۳۹۱)

ماموریت سازمان ملل برای افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل، برای یک سال دیگر تمدید شد.

در این نشست بیشتر در مورد ادامه روند صلح، برگزاری انتخابات شفاف، بازسازی و انکشاف متوازن، موجودیت فساد اداری در افغانستان، خشونت در برابر زنان، افزایش خطر مواد مخدر و حقوق بشر در افغانستان تاکید صورت گرفته است.

بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد اظهار داشت که اشتراک گسترده در انتخابات و یک روند با اعتبار، برای رسیدن به هدف انتقال قابل قبول رهبری در افغانستان حتمی می باشد.

دبیر کل سازمان ملل همچنان از متحدان افغانستان خواست تا در آوردن امنیت سرتا سری در افغانستان تلاش بیشتر کنند.

وی گفت:” سازمان ملل متحد فرهنگ صلح را تقویه می کند و از مرحله دوم دیالوگ بین افغان ها حمایت می کند. مردم افغانستان باید نه تنها برای از بین بردن بحران بلکه بخاطر یک افغانستان واحد، برای گرفتن رهبری و تصاحب مرحله انتقال، دست بدست هم بدهند”.

با این حال ظاهرطنین سفیر افغانستان در سازمان ملل گفت: افغانها خواهان همکاری دائمی با شرکای بین المللی در راه تامین صلح دائمی، ثبات و آسایش در این کشور می باشند.

به باور آقای طنین ختم مرحله انتقال، فصل نوی را در افغانستان باز می کند، فصلی که نشان دهنده تعهدات ملی و هدف ستراتیژیک اتکا بخود می باشد.

همزمان با این سوزان رایس سفیر امریکا در سازمان ملل برگزاری انتخابات شفاف را ضمانتی برای امنیت افغانستان دانسته گفت:”نتایج این انتخابات زمانی قانونی شده می تواند که مردم این کشور آنرا بپذیرند”.

سوزان رایس سفیر امریکا در سازمان ملل همچنان گفت:”امنیت هنوز هم کلید حل مشکلات در افغانستان می باشد. نیرو های ملی افغانستان اکنون رهبری حفظ امنیت 90 در صد مردم افغانستان را به عهده دارند. با اعلان پنجمین مرحله انتقال، امنیت 52 ولسوالی دیگر در شمال و مرکز افغانستان به زودی به نیرو های افغان محول خواهد شد. همانطوری که رییس جمهور امریکا بارک اوباما ماه گذشته اعلان کرد، بیش از 34 هزار سرباز امریکائی تا ماه فبروری آینده از افغانستان به وطن برمی گردند. ما انتظار داریم که مرحله پنجم و نهائی انتقال در بهار اعلان شود که به اساس آن نیرو های افغانستان مسوولیت امنیت سرتاسر کشور خود را به عهده خواهند گرفت”.

با این حال برخی از آگاهان تداوم نقش فعال سازمان ملل درافغانستان را یک نیاز مبرم دانسته و خواستار تلاش های بیشتر سازمان ملل برای افغانستان اند.

سازمان ملل متحد پس از فروپاشی رژیم طالبان ماموریت سیاسی اش را در سال 2002 میلادی به هدف صلح و توسعه در افغانستان آغاز کرد.اما پس از دوازده سال هنوز هم شمار زیاد مردم افغانستان از نا امنی و فقر ابراز نگرانی دارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل