رویداد های اخیر

مذاکرات صلح میان هیات‌های دولت و طالبان در دوحه آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۶, ۱۴۰۰)

مذاکرات صلح میان هیات دولت به رهبری عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و گروه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر  چاشت امروز (شنبه، ۲۶ سرطان) در قطر آغاز شد.

عبدالله می‌گوید که راه حل نظامی برای ختم بحران کنونی در کشور وجود ندارد و برای ختم این بحران باید از راه سیاسی تلاش صورت گیرد.

او در این باره گفت:” مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید تمام انرژی و توان برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای قطع جنگ و طرح یک آینده‌ی مشترک برای مردم افغانستان متمرکز گردد.”

عبدالله می افزاید که فضای منطقه‌ای و  جهانی برای تامین صلح در کشور مساعد شده و حالا هر دو طرف باید  انعطاف نشان دهند.

عبدالله گفت” رسیدن به صلح نیازمند انعطاف پذیری هر دو طرف است. باور ما این است که فضای منطقوی و جهانی برای تأمین صلح در کشور فراهم شده است.”

 عبدالله میگوید که در صورت ادامه جنگ مردم قربانی خشونت میشود.

او در این باره گفت:” همه می‌دانیم که مردم افغانستان قربانی خشونت‌های کنونی هستند. فرق نمی‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان به گزینه زور متوسل شود و یا تحریک طالبان تلاش به پیروزی از طریق خشونت و جنگ نماید، بازنده‌ی اصلی جنگ کنونی مردم افغانستان می‌باشند.”

 عبدالله همچنان تاکید کرد که از این فرصت تاریخی برای صلح افغانستان باید استفاده شود.

در همین حال، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و رییس دفتر قطر این گروه گفته برای تاسیس نظام اسلامی باید از خودخواهی و منافع شخصی گذشت.

ملابرادر گفت:” “برای بدست آوردن این اهداف یک نظام  قوی مرکزی و مستقل اسلامی نیاز است. در این مورد باید از خودخواهی،منافع و اغراض شخصی گذشت.”

ملابرادر افزود که اجازه نخواهد داد تا کسی تعصبات قومی، زبانی و سمتی را دامن بزند.

او در این باره گفت:” برای بدست  آوردن این اهداف باید از جزییات گذشت، تحمل و برداشت داشته باشیم، بی باوری و بی اعتمادی را خاتمه دهیم و برای وحدت ملی کار کنیم.”

ملابرادر افزوده که در گفتگوهای میان افغان پیشرفت نشده است،اما ناامید نباید شد.

وی افزوده که مطابق به افکار، دین و عقاید خود باید نظام داشته باشیم و از عملی نمودن افکار بیگانه خود داری کنیم.

ملابرارد گفته که پیشرفت و زندگی آرام میخواهد، اما بر ارزش‌ها اسلامی و آزادی معامله نخواهد کرد.

او در این باره گفته” ما پیشرفت میخواهیم، زندگی خوب و آرام میخواهیم، اما نه به قیمت ارزش‌های اسلامی و آزادی. این صدای مردم است که همه میدانند.”

این نشست برای دو روز در دوحه برگزار می شود که به گفته منابع محور اصلی این آڼ بحث روی آتش بس، رهایی زندانیان طالب و چگونگی تشکیل اداره انتقالی است.

Trending

خروج از نسخه موبایل