تجارت

مشکل تراشی پاکستان برای محموله های تجاری افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

با بازشدن گذرگاه های مزری پاکستان حکومت آن کشور تنها به آن عده از لاری های بازرگانان افغان که حامل کالاهای پاکستانی باشند اجازه عبور از گذرگاه ها را میدهد و به کاروان های ترانزیتی و بازرگانی بازرگانان افغان اجازه عبور نمی دهند.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته که پاکستان از راننده های موترها خواستار ویزه و پاسپورت هستند چیزی که به گفته شماری از بازرگانان افغان خلاف تفاهمنامه اپتا است.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع گفت: “این امر عملی نیست، راننده های پاکستانی آماده نیستند که پاسپورت و ویزه بگیرند، دولت افغانستان هیچ ممانعت برای آنان ایجاد نکرده اگر پاکستان این راه را تعقیب کند تجارت ما با پاکستان کاملا” مسدود خواهدشد.”

از سوی هم شماری از بازرگانان افغان که اموال بازرگانی شان در مرز تورخم متوقف مانده می گویند روزانه از هر کانتینر کالای افغانستان چهل دالر امریکایی حق توقف گرفته می شود.

احمدشاه یارزاده یک تن از بازرگانان افغان گفت: “بهانه جوئی است، در قرارداد اپتا مسئله ویزه و پاسپورت ذکر نشده است.”

در همین حال مسوولان در وزارت تجارت و صنایع  راه های بدیل را برای بازرگانان افغان پیشنهاد می کند و می گویند گفت و گو برای حل چالش های بازرگانان افغان در گذرگاه های مرزی ادامه دارد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع در گفتگو با آریانانیوز گفت: “در نشست های گوناگون در نشست ژینوا، در نشست حقوق بشر در این مورد صحبت شده که پاکستان نباید در بخش تجارت و ترانزیت مشکلات ایجاد کند، ما راه های بدیل داریم همیش دید ما این بوده که رابطه نیک بازرگانی و ترانزیتی  با تمام کشور ها داشته باشیم  اگر کشورها مشکل ایجاد می کنند بیشتر به ضرر خودشان است.”

به اساس امار های اتاق تجارت و صنایع هم اکنون پنج هزار کانتینر و هشت صد لاری حامل کالاهای بازرگانی وترانزیتی بازرگانان افغان در گذرگاه تورخم متوقف مانده است . مسوولان در اتاق تجارت و صنایع می گویند حکومت در حل مشکلات بازرگانان افغان گام های اساسی بر نداشته اند.

گزارشگر: لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل