خبرهای تازه

معطلی طرح حکومت توافقی سپیدار با ارگ؛ ناتو خواهان حل هرچه سریعتر اختلافات سیاسی شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سخنگوی عبدالله عبدالله می گوید که هفته پیش رو طرح حکومت توافقی با ارگ را با چهره های میانجی گر شریک میسازند.
هرچند قرار بود که روز جمعه سپیدار طرح حکومت توافقی با ارگ را با چهره های میانجی گر شریک بسازد؛ اما این کار به هفته پیش رو به تاخیر افتیده است.
امید میثم، سخنگوی عبدالله، می گوید: “به دلیل روز نخست ماه رمضان و رخصتی جمعه، قرار شد که این طرح هفته پیش رو با ارگ شریک شود، در این طرح صلاحیت ها ومسولیت های برابر به اشرف غنی عبدالله در نظر گرفته شده است.”
از سوی دیگر ناتو در یک بیانیه ای گفته است که چشم انداز آغاز مذاکرات برای دستیبای به یک توافق صلح جامع در افغاسنتان، فرصت تاریخی برای پایان دادن به جنگ های طولانی در افغانستان است.
در بیانیه ای سازمان آمده است: “ما فوراً از رهبران سیاسی افغانستان و حامیان آنها می خواهیم تا برای حل اختلافات و تشکیل دولت فراگیر جمع شوند. بازیگران سیاسی افغانستان باید از این فرصت برای صلح استفاده کنند.سطح خشونت فعلی از سوی طالبان قابل قبول نیست. ما فوراً از طالبان می خواهیم خشونت را کاهش داده و شرایطی را برای شروع مذاکرات ایجاد کنند.”
در رابطه به محتوای طرح جدید سپیدار، عبدالله قرلق، معاون جزب جنبش ملی، چنین می گوید: “در جزییات طرح معاونیت سرقومندانی اعلی مسلح و مارشالی به جنرال دوستم گنجانیده شده است”.
نزدیکان حامد کرزی و عبدالرب رسول سیاف از چهره های که میان دو طرف پادرمیانی میکنند، برحل این تنش ها خوش بین استند.
داوود کلکانی، ازنزدیکان عبدالرب رسول سیاف، گفت: “روی یک طرح کار میکنند و بزودی این تنش ها حل خواهد شد”.
شهزاده مسعود، از نزدیکان حامد کرزی، می گوید: “هر طرحی که در آن تمام طرف های سیاسی شامل نباشد، نمی تواند بحران افغانستان را حل بسازد”.
این درحالیست که منابع می گویند به دلیل قبول شدن رهبری شورای عالی مصالحه از سوی عبدالله در این طرح، میان اعضای ثبات و همگرایی اختلافاتی به میان آمده و سبب تاخیر در شریک شدن این طرح به جانب ارگ شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل