اخبار ساحوی

مقام های محلی: هیچ تروریست و قاچاقبری از پاکستان وارد «پنجوایی» شده نمی تواند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

پنجوایی سرزمینی که یک عمر غم و درد را از همسایه اش چشیده است، اما امروز نفس تازه می کشد، چرا که مرز اش با پاکستان را برای همیش بسته است.

پنجوایی؛ ولسوالی ای در کندهار که مرز مشترک دور و دراز با پاکستان دارد اما در جنوب افغانستان تنها مرزیست که هراس افگنان از آن عبور کرده نمی توانند، کار و بار قاچاقبران هم در این ولسوالی تعطیل گفته می شود.

در حالیکه هراس افگنان با استفاده از مرزهای باز در جنوب و شرق افغانستان خود را از پاکستان تا کابل یعنی قلب افغانستان میرسانند، اما مسوولان در ولسوالی پنجوایی می گویند، پنجوایی تنها ولسوالی در جنوب کشور است که مرزهای آن با پاکستان به روی هراس افگنان و قاچاقبران مسدود است.

یک مقام پولیس پنجوایی در صحبت با آریانانیوز گفت: “هیچ کسی نمی تواند با استفاده از این سرحد وارد پنجوایی شود، نه تروریست، نه قاچاقبر.”

حضور نیروهای سرحدی و پولیس محلی نیز در این مرز پررنگ است؛ هرچند همسایه هلمند هم است اما می گویند راه ورود بر طالبان را از هلمند و پاکستان بسته اند.

باشنده گان این ولسوالی گرمی و سردی روزگار را زیاد دیده اند، زیرا پنجوایی برای ده سال پایگاه اصلی طالبان در جنوب افغانستان بود و از آن به عنوان کشتارگاه نیروهای خارجی یاد می شد.

یک باشنده پنجوایی گفت اینجا مراکز طالبان بود، طالبان حاکمیت داشتند، در این سرک کسی بدون قوه رفته نمی توانست.

باشنده دیگری می گوید، اکنون در این محل امنیت وجود دارد، مردم به مدرسه و مکتب میروند، در سابق ما شب از خانه های مان بیرون شده نمی توانستیم، اما امروز هیچ کس با کسی کار ندارد.

بازار پنجوایی هم جنب و جوش خوبی دارد، باشندگان پنجوایی بیشتر سرگرم زمین داری استند، درهای مکتب ها به روی دختران و پسران باز و کشتارگاه طالب امروز به نمادی از هم زیستی مسالمت آمیز مبدل شده است.

سلطان محمد اچکزی فرمانده پولیس ولسوالی پنجوایی می گوید، “هیچ نوع تهدید نیست، بازسازی شروع است و تمام مردم به کار خود مصروف استند. فعلا” در میوند وضعیت خوب نیست، اما ما از اینجا در جنگ میوند هم سهم می گیریم.”

نظامیان در پنجوایی بیشتر سلاح های پیشرفته در دست دارند، سلاح های که ادعا می کنند از طالبان به غنمیت گرفته اند.

نقش مردم در جلوگیری از نفوذ طالبان در این ولسوالی سودمند گفته می شود، مردمی که تعهد کرده اند دیگر برای طالبان جای پا ندهند.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل