خبرهای تازه

منابع: گفتگو روی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان جریان دارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند، مذاکرات روی دو محور اصلی این دور نشست قطر که همانا خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و استفاده نشدن از خاک کشور بر ضد امریکا و متحدانش می‌باشد به شدت جریان دارد اما این نشست تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این منابع همچنان، گفته اند که پیش‌نویس ابتدایی یک توافقنامه میان دو طرف در حال آماده شدن است و ممکن روی آن توافق هم صورت گیرد.

اما، موردی‌که در چند روز گفتگو دو طرف ظاهرآ روی آن به نتیجه نرسیده است، خروج نیروهای خارجی در کوتاه مدت از  افغانستان می‌باشد. 

با این حال، پیش از این روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نیز خبر داده بود که یکی از طرح‌های مورد مذاکره میان نمایندگان طالبان و امریکا در این دور نشست قطر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا پنج سال آینده است. اما، طالبان خواستان خروج بی درنگ نیروهای خارجی در ظرف یک سال از افغانستان اند.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان اظهار می‌دارد: “اگر خارجی ها از افغانستان بیرون نشوند و روی این موضوع توافق صورت نگیرد این همه موضوعات کاملا ناکام است و مذاکرات نتیجه نمیدهد.”

در همین حال، شماری از آگاهان تاکید می‌ورزند که عدم توافق روی چگونگی خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان در این دور مذاکرات می تواند مشکل تازه ای را در این روند شکل دهد.

وحید مژده، یک تن آگاه سیاسی می‌گوید: “آنها (امریکایی‌ها) زمانی بیشتری را برای خروج نیروها و تخلیه پایگاه‌ها می‌خواهند، در حالیکه طرف مقابل یعنی طالبان خواهان زمانی کمتری اند و روی این مسله هنوز هم توافق کامل صورت نگرفته است.”

هرچند حکومت افغانستان بارها در گذشته خواستار گفتگوی رو در رو با طالبان شده است، اما این گروه تاکنون حاضر به مذاکره مستقیم با دولت افغانستان نشده است؛ امریکا نیز بارها تأکید کرده است که عملی شدن توافق با طالبان مشروط به آتش بس و گفتگوهای مستقیم میان این گروه و دولت افغانستان است.

جاوید فیصل، یک‌تن فعال سیاسی در این مورد بیان می‌دارد: “هنوز وقت است که ما بگوییم طالبان به گفتگوهای صلح حاضر نمی شوند، طالبان حاضر می شوند، طالب تا یک سال پیش به هیچ گفتگوی صلح حاضر نبود اما امروز حاضر شده اند.”

این در حالیست که، زلمی خلیلزاد، نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان، چندی پیش از چهار موضوع کلیدی یعنی، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده و داعش، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان در این دور از مذاکرات خبر داده بود اما منابع می گویند، گفتگوها با حکومت افغانستان شامل این دور مذاکرات در قطر نیست.

Trending

خروج از نسخه موبایل