اخبار ساحوی

مکاتب افغان-ترک در شهر مزار به بنیاد معارف ترکیه سپرده شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مکاتب پسرانه و دخترانه افغان-ترک در شهر مزار به گونه رسمی به بنیاد معارف ترکیه سپرده شد.

سرانجام پس از ماه‌ها جنجال بر سر مدیریت مکاتب افغا -ترک در بلخ، این مکاتب به گونه رسمی به بنیاد معارف ترکیه سپرده شد.

با این حال شاکر وایوت، رییس بنیاد معارف ترکیه از فراهم سازی امکانات آموزشی در مکاتب افغان ترک خبر می‌دهد.

آقای شاکر می‌گوید: “بر بنیاد توافقی که با دولت افغانستان صورت گرفته ما به گونه رسمی رهبری مکاتب افغان ترک را در ولایت بلخ گرفتیم. ما برای رشد بهتر دانش آموزان برنامه های کارآمدی روی دست داریم.”

از سوی هم شوکی سیچکین آلپای، سرکنسول ترکیه در بلخ از بازسازی ساختمان‌های مکاتب افغان ترک و استخدام اساتید ترکی در مکتب‌های افغان ترک نیز سخن می‌زند.

سرکنسول ترکیه در بلخ اظهار می‌دارد:” بازسازی مکاتب افغان ترک در اولویت کاری ما قرار دارد. ما آموزگاران ترکی جدید نیز استخدام می‌کنیم و درحال حاضر ۷آموزگار ترکی مصروف تدریس در مکتب پسرانه و دخترانه افغان ترک در مزار استند.”

کاهش شهریه مکاتب افغان ترک، فراهم سازی زمینه ادامه تحصیل در ترکیه پس از فراغت، استخدام آموزگاران ترکی و بازسازی ساختمان این مکاتب از وعده های مقام های ترک به خانواده‌های آموزگاران این مکتب‌ها می‌باشد.

برخی دانش آموزان از انتقال رهبری مکاتب افغان-ترک به بنیاد معارف ترکیه استقبال می‌کنند.

در همین حال مسئولان وزارت معارف کشور می‌گویند آموزگاران افغان که قبلا در این مکتب سرگرم آموزش بودند به فعالیت ادامه خواهند داد اما آموزگاران ترکی تضمین وظیفوی ندارند.

این درحالی‌ست که بامداد روز جمعه نیروهای امنیتی وارد مکاتب پسرانه و دخترانه افغان ترک در بلخ شدند. یکی از استادان این مکتب میگوید نیروهای دولتی ۴۰ استاد افغان و ۷ آموزگار ترکی را بازداشت کردند اما مقام های محلی بلخ و پولیس حاضر نیستند در این رویداد و سرنوشت افراد بازداشت شده به رسانه ها اطلاعات بدهند.

Trending

خروج از نسخه موبایل