اخبار ساحوی

مک کرستال: نیاز است که بعد از سال 2014 هم شماری از نیرو های امریکا در افغانستان باقی بماند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

یک فرمانده پیشین نیروهای امریکایی و ائتلاف در افغانستان گفته است که، نیاز است برای اثبات تعهد امریکا شماری از سربازان این کشور در افغانستان پس از سال جاری میلادی باقی بمانند.

جنرال استانلی مک کرستال فرمانده بازنشسته آیساف درافغانستان در یک گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس امریکا با آنکه باور دارد که طالبان به حد کافی قوی نیستند که قدرت را دوباره در این کشور به دست گیرند، اما وی وضعیت ناگوار عراق را یک هشدار برای افغانستان میداند و گفته است که باید از آن درس گرفته شود.

جنرال استانلی مک کرستال فرمانده عمومی پیشین آیساف در افغانستان گفته است:”من فکر می کنم که وضعیت عراق باید هشدار دهنده باشد. این دو وضعیت دقیقاً یکسان نیست، اما من فکر می کنم ما باید آن را به عنوان یک درس روشن از عراق بیاموزیم که نگران کننده است”.

به باور آقای کرستال واشنگتن باید برخی از سربازان امریکایی را برای نشان دادن تعهد و دوستی اش با مردم افغانستان، پس از سال جاری میلادی در این کشور بجا بگذارد.

برخی از آگاهان امور نظامی هم دیدگاه های متفاوت در مورد حضور و عدم حضور این نیروها فراتر از 2014 در افغانستان بیان کردند.

صدیق ساحل آگاه امور نظامی گفت:” چنانچه تجارب نشان داده نیرو های نظامی ایالات متحده امریکا در جهت تامین امنیت موثر نبوده، چراکه خود نیرو های امنیتی افغان توانایی تامین امینت کشور را دارند مشروط به اینکه ایالات متحده امریکا به تعهدات خود که همانا تجهیزات هوایی و نظامی را که وعده کرده به نیرو های امنیتی افغان بسپارد”.

اما ذاکر حسین ارشاد استاد دانشگاه کابل به این باور است که موجودیت نیرو های ایالات متحده بعد از سال 2014 در افغانستان هم یک ضرورت سیاسی است و هم ضامن همگرایی های جدی نظام سیاسی آینده افغانستان است که روابط افغانستان را با امریکا و جامعه جهانی خوبتر میسازد”.

مک کرستال در سال 2010 پس از انتقاد از جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا و سایر مقام های دولتی در مصاحبه یی با مجله رولنگ استون بازنشسته شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل